KARAMANOĞLU MEHMETBEY ÜNİVERSİTESİ
SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ
ÖĞRETMENLİK UYGULMASI-I VE ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI-II YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç
Madde 1- Bu yönergenin amacı, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü öğrencilerinin, öğretmenlik mesleğine daha iyi hazırlanmalarını, öğrenimleri süresince kazandıkları genel kültür, özel alan eğitimi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi, beceri, tutum ve alışkanlıklarını gerçek bir eğitim-öğretim ortamı içinde kullanabilme yeterliliği kazanmalarını sağlayacak uygulama çalışmalarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2- Bu yönerge Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü öğrencilerinin, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel eğitim ve öğretim kurumlarında yapacakları öğretmenlik uygulaması I ve öğretmenlik uygulaması II çalışmalarının, amaç, ilke ve yöntemlerini kapsar.
Dayanak
Madde 3- Bu yönerge, 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu, 25/8/ 2011 tarihli ve 652 sayılı milli eğitim bakanlığı teşkilat ve görevleri hakkında kanun hükmünde kararname, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 1/12/2006 tarihli milli eğitim bakanlığı yönetici ve öğretmenlerinin ders ve ek ders saatlerine ilişkin kararın ilgili hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4- Bu yönergede geçen:
a) Bölüm: Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümünü,
b) Öğretmen Adayı: Okul ortamında, öğretmenlik uygulaması I ve öğretmenlik uygulaması II yapan Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Programı öğrencisini,
c) Öğretmenlik Uygulaması II: Öğretmen adaylarına, öğretmeni olacağı alanda ve öğretim düzeyinde, bizzat sınıf içinde öğretmenlik becerisi kazandıran ve belirli bir dersi ya da dersleri planlı bir şekilde öğretmesini sağlayan, uygulama etkinliklerinin tartışılıp değerlendirildiği bir dersi,
d) Öğretmenlik Uygulaması I: Öğretmen adaylarına, okul örgütü ve yönetimi ile okullardaki günlük yaşamı tanıma, eğitim ortamlarını inceleme, ders dışı etkinliklere katılma, deneyimli öğretmenleri görev başında gözleme, öğrencilerle bireysel ve küçük gruplar halinde çalışma ve kısa süreli öğretmenlik deneyimleri kazanma olanağını veren, onların öğretmenlik mesleğini doğru algılayıp benimsemelerini sağlayan, bölüm öğretim programında yer alan dersi,
e) Fakülte: spor bilimleri fakültesini,
f) Uygulama Okulu: Öğretmenlik uygulamaları I ve II’nin yürütüldüğü, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel eğitim kurumlarını,
g) Fakülte Uygulama Koordinatörü: (Değişik: 16/12/2021 tarihli ve 13-2021/156 sayılı Senato Kararı)Öğretmen adaylarının okullarda yapacakları uygulama etkinliklerinin, öğretim elemanı, milli eğitim müdürlüğü koordinatörü ve uygulama okulu koordinatörüyle birlikte, planlanan ve belirlenen esaslara göre yürütülmesini sağlayan, fakülte dekan yardımcısını,
h) Bölüm Başkanı: Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölüm Başkanını,
ı) Uygulama Öğretim Elemanı: (Değişik: 16/12/2021 tarihli ve 13-2021/156 sayılı Senato Kararı) Alanında deneyimli, öğretmen adaylarının uygulama çalışmalarını planlayan, yürüten ve değerlendiren fakültenin öğretim elemanını,
i) Milli Eğitim Müdürlüğü Uygulama Koordinatörü: (Değişik: 16/12/2021 tarihli ve 13-2021/156 sayılı Senato Kararı) Öğretmen adaylarının okullarda yapacakları uygulama etkinliklerinin, fakülte ve okul koordinatörleriyle birlikte planlanan esaslara göre yürütülmesini sağlayan, ilde milli eğitim müdürü veya yardımcısını/şube müdürünü, ilçede milli eğitim müdürü veya şube müdürünü,
j) Uygulama Okulu Koordinatörü: Okulundaki uygulama etkinliklerinin belirlenen esaslara uygun olarak yürütülmesi için uygulama okulu, ilgili kurumlar ve kişiler arasında iletişim ve koordinasyonu sağlayan okul müdürünü veya yardımcısını,
k) Uygulama Öğretmeni: Uygulama okulunda görevli, öğretmenlik formasyonuna sahip, alanında deneyimli öğretmenler arasından seçilen, öğretmen adayına öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği davranışları kazanmasında rehberlik ve danışmanlık yapan sınıf veya ders öğretmenini,
l) Uygulama Öğrencisi: öğretmelik programlarına devam edenlerin ve öğretmenlik alanlarına kaynaklık eden programlardan mezun olanların eğitim gördüğü öğretmenlik alanında eğitim kurumu ortamında öğretmenlik uygulamaları yapan öğrenciyi
m) MEBBİS: Milli Eğitim Bakanlığı Bilgi İşlem Sistemi
n) Uygulama Öğrencisi Değerlendirme Sistemi: öğretmenlik uygulamasına ilişkin iş ve işlemlerin yürütüldüğü MEBBİS (milli eğitim bakanlığı bilgi işlem sistemi) içinde yer alan modülü,
o) Uygulama Öğretmeni: milli eğitim bakanlığı tarafından verilen öğretmenlik uygulaması eğitim sertifikasına sahip uygulama eğitim kurumlarında yöneticiler dışında fiilen derse giren branş öğretmenleri arasında seçilen uygulama öğrencisine öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği öğretmenlik uygulamaları kapsamında rehberlik edecek öğretmeni,
ö) Uygulama Öğretim Elemanı: öğretmenlik lisans programı eğitim bilimleri ve alan eğitiminde lisansüstü derece, eğitim bilimleri ve alan eğitiminde üniversiteler arası kuruldan (ÜAK) alınan doçentlik unvanından en az birine sahip olanlardan öğretmenlik uygulamalarını, uygulama öğretmeni ile planlayan, uygulama öğrencisinin dersine fiilen katılan ve değerlendiren yükseköğretim kurumu öğretim elemanını ifade eder.
p) Program Koordinatörü: (Ekleme: 16/12/2021 tarihli ve 13-2021/156 sayılı Senato Kararı) Fakültece ihtiyaç duyulması halinde fakülte uygulama koordinatörü ile iş birliği içinde programa ait çalışmaları planlayan öğretim elemanını ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Okul Uygulamaları İlkeleri
Madde 5-Öğretmenlik uygulamaları, aşağıdaki ilkeler doğrultusunda planlanır, programlanır ve yürütülür.
a) Kurumlararası işbirliği ve koordinasyon ilkesi: Öğretmenlik uygulamalarına ilişkin esaslar Milli Eğitim Bakanlığı ile Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı tarafından ortaklaşa belirlenen,uygulama çalışmaları, sorumlulukların paylaşılması temelinde belirlenen esaslara dayalı olarak, milli eğitim müdürlükleri ile öğretmen yetiştiren fakültelerin koordinasyonunda yürütülür.
b) Okul ortamında uygulama ilkesi: Öğretmenlik uygulamaları, öğretmen adaylarının öğretmeni olacağı öğretim düzeyinde, alanlarına uygun gerçek etkileşim ortamında il-ilçe milli eğitim müdürlükleri ile fakülte dekanlığı tarafından belirlenen Uygulama Okullarında yürütülür.
c) Aktif katılma ilkesi: Öğretmen adaylarının, öğretme-öğrenme ve iletişim süreçlerine etkili bir biçimde katılmaları esastır. Bunun için, öğretmenlik uygulamalarında her öğretmen adayından, bir dizi etkinliği bizzat gerçekleştirmesi istenir. Öğretmen adaylarının; bunları aşamalı olarak, süreklilik içinde ve artan bir sorumlulukla yürütmeleri sağlanır. Öğretmen adayları; uygulama hazırlığı, uygulama okulunda gözlem, uygulama öğretmeninin görevlerine katılma, eğitim-öğretim ve ders dışı etkinliklere katılma, uygulama çalışmalarını değerlendirme etkinliklerini gerçekleştirir.
d) Uygulama sürecinin geniş zaman dilimine yayılması ilkesi: Öğretmenlik uygulaması programı; planlama, inceleme, araştırma, katılma, analiz etme, denetleme, değerlendirme ve geliştirme gibi kapsamlı bir dizi süreçten oluşur. Bu süreçlerin her biri hazırlık, uygulama, değerlendirme ve geliştirme aşamalarından oluşmaktadır. Öğretmen adayının, öğretmenlik davranışlarını bu süreçler yoluyla istenilen düzeyde kazanabilmesi için fiilen uygulama yapacağı süreden çok daha fazla zamana ve çabaya ihtiyacı vardır. Bu nedenle öğretmenlik uygulamaları; öğretmen adayına giderek artan bir sorumluluk ve uygulama yeterliliği kazandırmak için, en az iki yarıyıla yayılarak programa yerleştirilir.
e) Ortak değerlendirme ilkesi: Uygulama etkinliklerini birlikte planlayıp yürüttükleri için öğretmen adayının öğretmenlik uygulamasındaki performansı, uygulama öğretim elemanı, uygulama öğretmeni tarafından ayrı ayrı değerlendirilir. Öğretmen adayının öğretmenlik uygulamasındaki başarısı, uygulama öğretim elemanı ve uygulama öğretmeninin yaptığı değerlendirmeler üniversitenin/fakültenin “Eğitim-öğretim ve sınav yönetmeliği” nin belirlediği kurallara göre uygulama öğretim elemanı ve uygulama öğretmeninin yapmış olduğu değerlendirmelerin birleştirilmesi ile not olarak belirlenir. Uygulama öğretim elemanı ve uygulama öğretmeni uygulama öğrencisinin genel ve sonuç değerlendirmesini uygulama öğrencisi değerlendirme sistemine işler sisteme işlenen bu değerlendirmeler uygulama öğretim elemanı tarafından fakülte yönetimine teslim edilir
f) Kapsam ve çeşitlilik ilkesi: Öğretmenlik mesleği, ders hazırlığı, dersi sunma, sınıf yönetimi, atölye ve laboratuvar yönetimi, okul, aile ve mesleği ile ilgili konularda öğrenciye rehberlik yapma, öğrenci başarısını değerlendirme, yönetim işlerine ve eğitsel çalışmalara katılma gibi çok çeşitli faaliyetleri kapsamaktadır. Ayrıca öğretmenler, çeşitli bölgelerde, farklı olanak ve koşullara sahip genel-mesleki, gündüzlü-yatılı, pansiyonlu, şehir ve köy okullarında, müstakil veya birleştirilmiş sınıflarda görev yapmaktadır. Bu nedenle öğretmenlik uygulamaları, öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluk alanlarını kapsayacak şekil ve çeşitlilikte planlanır ve yürütülür.
g) Uygulama sürecinin ve personelinin sürekli geliştirilmesi ilkesi: Öğretmenlik uygulamaları çalışmalarından elde edilen sonuçlara göre; öğretmenlik uygulamaları süreci ve buna paralel olarak uygulamaya katılan personelin yeterlilikleri değerlendirilir ve sürekli geliştirilir.
h) Uygulamanın yerinde ve denetimli yapılması ilkesi: öğretmenlik uygulamalarından beklenen faydanın sağlanabilmesi, ancak; öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamaları kapsamında yapacakları etkinlikleri, bağlı bulundukları fakültenin bölüm öğretim elemanları tarafından yakından izleme, rehberlik etme, yanlışlarını düzeltme, eksikliklerini tamamlama ve değerlendirme çabaları ile mümkündür. Bu nedenle öğretmenlik uygulamaları fakültenin bulunduğu il veya ilçelerdeki eğitim kurumlarında yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Görev, Yetki ve Sorumluluklar
Madde 6- Öğretmenlik uygulamasında;
a)Fakülte yönetiminin görev, yetki ve sorumlulukları:
1) Fakülte uygulama koordinatörünü belirler.
2) Bölümden gelen önerileri dikkate alarak uygulama öğretim elemanlarını belirler.
3) İl/ilçe Milli Eğitim müdürlüğü uygulama koordinatörünün işbirliği ile uygulama okullarını belirler.
4) Uygulama okullarındaki etkinliklerin, etkili ve verimli bir biçimde yürütülmesini, denetlenmesini sağlar.
5) Uygulama sürecinde, öğretmen yetiştiren fakülte-uygulama okulu işbirliğinin gerçekleştirilmesi için her yıl belirli zamanlarda uygulama çalışmalarına ilişkin toplantılar, kurs ve seminerler düzenler.
b) Fakülte uygulama koordinatörünün görev ve sorumlulukları:
1) Bölüm başkanı ve milli eğitim müdürlüğü uygulama koordinatörü ile iş birliği yaparak uygulama okullarını belirler, öğretmen adaylarının bu okullara dağılımını sağlar.
2) Uygulama çalışmalarını, fakültenin adına izler ve denetler.
3) Öğretmenlik uygulamaları çalışmalarını değerlendirir ve geliştirilmesi için gerekli önlemleri alır.
4) Bölüm uygumla koordinatörü ve milli eğitim müdürlüğü uygulama koordinatörü ile işbirliği içerisinde uygulama öğrencisi değerlendirme sistemi üzerinden kayda alınmasını sağlar.
5) İl milli eğitim müdürlükleri ile koordineli bir biçimde çalışamadan öğretmenlik uygulamalarına alınan uygulama öğrencilerinin, öğretmenlik uygulamalarında yaşayacakları olumsuzluklar ile kendi görev, yetki ve sorumlulukları içindeki olumsuzluklardan sorumludur.
c) Bölüm Başkanının Görev Ve Sorumlulukları:
1) Öğretmenlik Uygulaması I ve öğretmenlik uygulama II’ nin düzenli yürütülebilmesi için gerekli önlemleri alır.
2) Uygulamaların başlangıç ve bitiş tarihlerini belirleyerek fakülte dekanlığına önerir.
3) Uygulama öğretim elemanlarını belirleyerek fakülte dekanlığına sunar.
4) Uygulama ile ilgili herhangi bir problem olduğunda durumu fakülte uygulama koordinatörüne bildirir.
d) Uygulama öğretim elemanlarının görev ve sorumlulukları:
1) Öğretmen adaylarını, öğretmenlik uygulaması etkinliklerine hazırlar.
2) Öğretmen adaylarının uygulama çalışmaları kapsamındaki etkinliklerini, uygulama okulu koordinatörü ve uygulama öğretmeni ile birlikte planlar.
3) Öğretmen adayının çalışmalarını, uygulama öğretmeni ile birlikte düzenli olarak izler, denetler.
4) (Değişik: 16/12/2021 tarihli ve 13-2021/156 sayılı Senato Kararı) Uygulamanın her aşamasında öğretmen adayına gerekli rehberliği ve danışmanlığı yapar. Uygulama sonunda öğretmen adayının çalışmalarını, uygulama öğretmeni ile birlikte değerlendirir ve süresi içerisinde sonucu not olarak fakülte uygulama koordinatörüne bildirir.
5)Uygulama sonunda uygumla öğrencisinin çalışmalarını değerlendirir ve değerlendirme sonucu not olarak üniversitenin / fakültenin ilgili sistemine girişini yapar. Ayrıca uygumla öğrencisi değerlendirme sistemi (MEBBİS) üzerinde kayda alır.
6)Uygulama öğrencisinin her dönemdeki performansının belirlenmesinde kullanılan genel ve sonuç değerlendirme sistemine işlenmesinden ve kendi görev ve sorumlulukları içindeki olumsuzluklardan sorumludur.
e) İl Milli Eğitim Müdürünün görev, yetki ve sorumlulukları:
1) Milli eğitim müdür yardımcılarından/şube müdürlerinden birini, milli eğitim müdürlüğü uygulama koordinatörü olarak görevlendirir.
2) Fakültenin düzenleyeceği uygulama çalışmalarına ilişkin toplantı, seminer ve kurslara; milli eğitim müdürlüğü uygulama koordinatörü, uygulama okulu koordinatörleri ile uygulama öğretmenlerinin katılımını sağlar.
3) Fakülte ve uygulama okulları arasında koordinasyonu ve işbirliğini kolaylaştırıcı önlemler alır.
4) Uygulama çalışmalarını izler ve denetler.
5) Uygulama öğretim elemanının her dönemde en az dört kez uygulama eğitim kurumunu fiilen ziyaret etmemesi durumunda fakülte uygulama koordinatörü ile işbirliği içinde gerekli önlemleri alır.
6) Uygulama öğretmenlerinden gelen uygulama öğrencisinin devam durumunu fakültelere bildirir.
7) İldeki öğretmenlik uygulaması faaliyetlerinin tüm aşamalarından birinci derece sorumludur.
f) Milli Eğitim Müdürlüğü uygulama koordinatörünün görev ve sorumlulukları:
1) Fakülte ve okul uygulama koordinatörleri ile iş birliği yaparak uygulama okullarını belirler.
2) Uygulama okullarının, uygulama kontenjanlarını öğretim alanları itibariyle belirler.
3) Öğretmenlik uygulamalarını denetler, değerlendirir, etkili bir biçimde yürütülmesi için gerekli önlemleri alır.
4) Öğretmenlik uygulamasında görev alanların ek ders çizelgelerinin il milli eğitim müdürlüğüne gönderilmesini sağlar.
5) Uygulama öğretmeni ve uygulama öğretim elemanının uygulama öğrencisinin genel ve sonuç değerlendirmelerinin uygulama öğrencisi değerlendirme sistemine işlenmesini kontrol eder varsa eksiklerin giderilmesini sağlar
g) Uygulama okulu müdürünün görev, yetki ve sorumlulukları:
1)Uygulama okulu koordinatörünü belirler, öğrenci dağılımlarını yapar.
2) Uygulama öğretim elemanlarının iş birliği ile uygulama öğretmenlerini belirler.
3) Uygulama öğretmenleri ve öğretmen adaylarıyla toplantı yapar, kendilerine görev ve sorumluluklarını bildirir.
4) Uygulama çalışmalarının etkili ve verimli bir biçimde yapılabilmesi için gerekli eğitim ortamını sağlar.
5) Uygulama öğretmenlerinin uygulama çalışmalarını denetler.
6)Öğretmenlik uygulamasında görev alanların ek ders çizelgelerinin il müdürlüğüne gönderir.
7) Uygulama öğretmeni ve uygulama öğretim elemanının uygulama öğrencisinin genel ve sonuç değerlendirmelerinin uygulama öğrencisi değerlendirme sistemine işlenmesini kontrol eder varsa eksiklerin giderilmesini sağlar
h) Uygulama Okulu koordinatörünün görev ve sorumlulukları:
1) Milli Eğitim Müdürlüğü, okul yönetimi ve fakülte arasındaki koordinasyon ve işbirliğini sağlar.
2) Uygulama öğretim elemanı ve uygulama öğretmeni ile iş birliği yaparak öğretmen adaylarının uygulama çalışmaları kapsamındaki etkinlikleri planlar.
3) Uygulama çalışmalarını izler, değerlendirir ve sağlıklı yürütülmesi için gerekli önlemleri alır.
4)Uygulama öğrencilerinin sistem üzerinden kişisel bilgilerini, fotoğraflarını, v.b kayıt altına alır.
5)Uygulama kurum koordinatörü, uygulama öğretim elemanının uygumla kurumuna yaptığı ziyaretleri uygulama öğrencisi değerlendirme sistemine işler.
6)Uygulama öğretmeni ve uygulama öğretim elemanının uygulama öğrencisinin genel ve sonuç değerlendirmelerinin uygulama öğrencisi değerlendirme sistemine işlenmesini kontrol eder varsa eksiklerin giderilmesini sağlar
i) Uygulama öğretmeninin görev ve sorumlulukları:
1) Uygulama öğretim elemanı ve uygulama okulu koordinatörü ile iş birliği yaparak öğretmen adaylarının uygulama çalışmaları kapsamındaki etkinlikleri hazırlar.
2) Uygulama programının gerektirdiği etkinliklerin yürütülmesini sağlar, uygulama etkinliklerinin başarılı bir biçimde yerine getirilmesi için öğretmen adayına rehberlik eder, bu etkinlikleri izler ve denetler.
3) Yönetici adaylarının devam durumlarını takip eder, imzalanan devam fişlerini uygulama birim koordinatörüne imzalatarak uygulama sonunda uygulama öğretim elemanına teslim eder.
4) Uygulama sonunda öğretmen adayının uygulama çalışmalarını değerlendirir, süresi içerisinde uygulama öğretim elemanına teslim eder.
5)Uygulama öğretim elemanı ile her dönemde en az dört kez uygulama öğrencisinin öğretmenlik uygulaması sürecini değerlendirir. Değerlendirmelerin gerçekleşmemesi durumunda konuya ilişkin bir raporu uygulama eğitim koordinatörüne teslim eder.
6)Uygulama öğrencisinin genel ve sonuç değerlendirmelerinin ıslak imzalı olanlarını uygulama eğitim kurumuna teslim eder ve uygulama öğrencisi değerlendirme sistemine işler.
7)Uygumla öğrencisinin devam durumunu uygumla öğrencisi değerlendirme sistemine kaydeder ve fakültelere gönderilmek üzere uygulama eğitim kurumu koordinatörüne teslim eder.
8) Uygulama öğrencisinin öğretmenlik uygulamasındaki performansının değerlendirilmesinde ve uygumla öğrencisi değerlendirme sistemine işlenmesinde ve öğretmenlik uygulaması faaliyetlerinin kendi görev alanındaki tüm aşamalardan sorumludur.
j) Öğretmen adayının görev ve sorumlulukları:
1) Uygulama programının gereklerini yerine getirir. Uygulama öğretim elemanı, uygulama öğretmeni ve diğer öğretmen adayları ile işbirliği içinde planlı bir şekilde çalışır.
2) Uygulama programının gereklerini yerine getirirken okul yönetimi, uygulamadan sorumlu öğretim elemanı, öğretmenler ve diğer görevlilerle işbirliği yapar.
3) Öğretmenlik uygulaması etkinlikleri kapsamında, yaptıkları çalışmaları ve raporları içeren bir dosyayı kurallara göre hazırlayarak süresi içerisinde uygulama öğretim elemanına teslim eder.
4) Kişisel ve mesleki yeterliliğini geliştirmek için sürekli çaba gösterir.
5) Uygulama öğretmen adayı eğitim kurumunda bulunduğu süre içerisinde öğretmenlerin tabii olduğu tüm kurallara uymak zorundadır.
6) Uygulama eğitim kurumunda herhangi bir suç ve disiplin olayına karışması halinde üniversitenin / fakültesinin eğitim öğretim sınav ve disiplin yönetmeliği hükümlerine göre işlem yapılır.
k) Program Koordinatörünün Görev ve Sorumlulukları: (Ekleme: 16/12/2021 tarihli ve 13-2021/156 sayılı Senato Kararı) Öğretmen adaylarının okullarda yapacakları uygulama etkinliklerinin, öğretim elemanı, milli eğitim müdürlüğü koordinatörü ve uygulama okulu koordinatörüyle birlikte, planlanan ve belirlenen esaslara göre yürütülmesinde Fakülte Uygulama Koordinatörüne yardımcı olmak.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Uygulamanın Yapılması
Öğretmenlik uygulaması I ve II dersinin zamanı ve süresi
Madde 7- Öğretmenlik uygulamaları dersi iki dönem süre ile 2 teorik 6 uygulama ders saatidir. öğretmenlik uygulaması I dersinde uygulama öğretmeninin gözetiminde öğretmen adayı gözlem yapar öğretmenlik uygulaması II dersinde ise öğretmen adayı uygulama öğretmeninin gözetiminde farklı haftalar olmak üzere en az 4 defa ders anlatır.
Uygulama öğretmeni başına düşen öğretmen adayı sayısı göz önünde bulundurularak uygulama öğretmen adayının dersi planlayıp işlemesine imkân verilir.
Madde 8- Öğretmenlik uygulaması I ve II dersi, belirtilen yıl ve yarıyıllarda, öngörülen süre ve kapsamda bu yönerge usul ve esasları çerçevesinde yapılır.
Uygulamanın yeri
Madde 9- Öğretmenlik uygulaması I ve II, Karaman il veya ilçe merkezlerindeki milli eğitim bakanlığına bağlı resmi ve özel eğitim öğretim kurumlarında yapılır.
Uygulamanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi
Madde 10-Uygulamaya ilişkin aşağıdaki işlemler yapılır:
a) Fakülte uygulama koordinatörü, öğretmenlik alanlarına göre öğretmen adayı sayılarını her öğretim döneminin başında ilgili bölüm başkanı ile iş birliği yaparak belirler.
b) İl/ilçe Milli Eğitim Müdürlüğü uygulama koordinatörü, uygulama okulu olarak seçilebilecek okulların müdürleri ile iş birliği yaparak uygulama okullarını ve her okulun öğretmen adayı kontenjanını belirler.
c) İl/ilçe Milli Eğitim Müdürlüğü uygulama koordinatörü ile fakültenin uygulama koordinatörü bir araya gelerek uygulama okullarının ve uygulama kontenjanlarının dağılımını yaparlar.
d) (Değişik: 16/12/2021 tarihli ve 13-2021/156 sayılı Senato Kararı) Fakülte uygulama koordinatörü, bölüm başkanı ile işbirliği yaparak; kendi fakültelerindeki her uygulama öğretim elemanına düşen öğrenci sayısı 8’ i geçmeyecek şekilde öğretmen adaylarının gruplarını ve her grubun sorumlu öğretim elemanını belirler.
e) Fakülte uygulama koordinatörü, kendilerine ayrılan uygulama kontenjanlarını dikkate alarak, uygulama öğretim elemanlarının ve sorumlu oldukları öğretmen adaylarının alanlarına ve uygulama okullarına göre dağılımlarını gösteren listeyi hazırlayarak, İl/ilçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne gönderir. İl/ilçe Milli Eğitim Müdürlüğü; Valilik/Kaymakamlık onayını aldıktan sonra bu listeyi, uygulama okul müdürlüklerine ve ilgili fakülte dekanlığına gönderir.
f) Uygulama Okulu koordinatörü, uygulama öğretim elemanları ile iş birliği yaparak uygulama öğretmenlerini belirler. Uygulama öğretmeni başına düşen öğrenci sayısının 4 ders başına düşen öğrenci sayısını da 2 öğrenciyi geçmeyecek biçimde dağılımını yapar. Uygulama öğretmen adaylarına eğitim kurumunu gezdirerek birimleri tanıtır ve etkinlikler hakkında bilgi verir.
g) Uygulama öğretim elemanı, sorumluluğuna verilen öğretmen adaylarını öğretmenlik uygulamasının dayandığı temeller, uygulama programında yer alacak etkinlikler ve uyulması gereken kurallar konusunda bilgilendirir. Her öğretmen adayı için her dönemde en az 4 kez eğitim kurumuna giderek gözlem yapar, uygulama öğrencisi ve uygulama öğretmeniyle değerlendirmede bulunur.
h) Uygulama öğretim elemanı, sorumluluğuna verilen öğretmen adaylarını uygulama okuluna götürerek, okul yöneticileri, uygulama okulu koordinatörü ve uygulama öğretmenleri ile tanıştırır. Uygulama okulu koordinatörü, öğretmen adaylarına okulu gezdirerek çeşitli birimlerini tanıtır ve etkinlikleri hakkında bilgi verir.
ı) Uygulama öğretim elemanı, uygulama öğretmeni ile birlikte öğretmenlik uygulaması etkinlik planını hazırlar.
i) Öğretmen adayları, uygulama öğretim elemanı ve uygulama öğretmeninin gözetim ve rehberliğinde öğretmenlik uygulamasının etkinlik planında belirtilen çalışmaları yerine getirir. Her etkinliğe ilişkin ayrıntılı bir çalışma raporu hazırlar.
j)Uygulama öğretmeni, izlediği derslerle ilgili gözlemlerini kaydeder. Gözlem sonuçlarını dersten sonra öğretmen adayları ile değerlendirir.
k) Uygulama öğretim elemanı, öğretmen adayları ile birlikte, her hafta okulda yapılan uygulamalarla ilgili gelişmeleri seminer amaçlı olarak, dersin teorik saatinde tartışır ve değerlendirir.
l) Uygulamalar sonunda öğretmen adayı, etkinlik planı çerçevesinde yürüttüğü çalışmaları ve raporları içeren dosyayı tamamlar uygulama öğretim elemanına teslim eder.
m) Uygulama derslerine devam zorunluluğu %80’dir.
n) (Değişik: 16/12/2021 tarihli ve 13-2021/156 sayılı Senato Kararı) Öğretmen adaylarının başarısı, uygulama öğretim elemanı ve uygulama öğretmeni tarafından ayrı ayrı değerlendirilir. Uygulama öğretim elemanı bu notları birleştirerek süresi içerisinde fakülte uygulama koordinatörüne teslim eder.
Başarı değerlendirmesinde, ara sınav ve yarıyıl sonu sınavlarında, uygulama öğretim elemanının verdiği bu dersin teorik kısmından yapılan vize ve final/bütünleme notunun etkisi %40, uygulama öğretmeninin vize ve final dönemlerinde verdiği uygulama notunun etkisi %60’dır.
Uygulama öğretmen adayının başarısı derse devam durumu ve öğretmenlik uygulamasında gerçekleştirdiği etkinliklere göre uygulama öğretim elemanı ve uygulama öğretmeni tarafından değerlendirilir.
Uygulama öğretim elemanı ve uygulama öğretmeni değerlendirmelerini uygulama öğretmen adayı değerlendirme sistemine sonuç ve genel değerlendirmelerini birlikte kaydeder. Uygulama öğretim elemanı bu değerlendirmeleri bölüm koodinatörüne teslim eder uygulama öğrencileri uygulama yaptıkları eğitim kurumlarında mazeretsiz devamsızlık yaparsa ilişiği kesilerek başarısız sayılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Madde 10- Uygulama çalışmalarının çeşitli nedenlerle bir okulda tamamlanamaması halinde eksik kalan kısmı, başka bir okulda yönerge hükümlerine göre tamamlattırılır.
Madde 11- Öğretmen adayı, Karaman’da uygulama yapacağı bir okul veya program bulunmaması halinde, fakülte kurulunca denkliği kabul edilen yakın bir alanda uygulama yapar.
Madde 12- Öğretmen adayının Karaman’da uygulamanın yapılacağı bir okul, program ve de yakın bir alanın belirlenememesi durumunda, öğretmenlik uygulaması, günlük ulaşımı mümkün olan il veya ilçede yapılır.
Madde 13- Denkliği kabul edilen bir alanın bulunmaması ya da doğal afetler ve benzeri olağanüstü durumlar nedeniyle aynı veya yakın il-ilçede öğretmenlik uygulamasının tamamen veya kısmen yapılamaması halinde, öğretmen adayları aynı programı uygulayan bir başka üniversiteye bağlı fakültenin öğretmen adayları ile birlikte uygulama yaparlar. Bunun için, fakültenin bağlı oldukları üniversiteler arasında bir protokol yapılır.
Disiplin Kuralları
Madde 14- Öğretmen adayları; uygulama yaptıkları okullarda görevli öğretmenlerin uymakla yükümlü oldukları yasa, yönetmelik ve yönergeler ile okul yönetiminin koyduğu kurallara uymak zorundadırlar. Kurallara uymayanlar uygulama okulu koordinatörü tarafından fakülte uygulama koordinatörüne bildirilir. Bu öğrencilere yükseköğretim kurumları disiplin hükümleri uygulanır.
Uygulama öğretmen adayları, uygulama yaptıkları eğitim kurumlarında mazeretsiz devamsızlık yaparsa ilişiği kesilerek başarısız sayılır, uygulama öğretmen adaylarına, disiplin ve diğer hukuki konularda ilgili yükseköğretim kurumu mevzuatı uygulanır.
Yürürlük
Madde 15- Bu yönerge, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Senatosu tarafından onaylandığı tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 16- Bu yönerge hükümlerini, Spor Bilimleri Fakültesi Dekanı yürütür.