Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi/ MEVZUAT BİLGİ SİSTEMİ

Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Lisansüstü Öğrenci Danışmanlığı Yönergesi

 

KARAMANOĞLU MEHMETBEY ÜNİVERSİTESİ

LİSANSÜSTÜ ÖĞRENCİ DANIŞMANLIĞI YÖNERGESİ

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanım

 

Amaç

MADDE 1- (1) Bu Yönerge, lisansüstü eğitim-öğretiminde ders ve dönem projesi/tez/sanatta yeterlik çalışması danışmanlarının sahip olması gereken nitelikleri, atanmaları, yetki ve sorumlulukları konularına açıklık getirmeyi amaçlamaktadır.

 

Kapsam

MADDE 2- (1) Bu Yönerge ile belirlenen ölçütler, lisansüstü ders ve dönem projesi/tez/sanatta yeterlik çalışması danışmanlığı ile sınırlı olup danışmanların ve öğrencilerin uyması beklenen kuralları kapsamaktadır.

 

Dayanak

MADDE 3- (1) Bu Yönerge, Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği (20 Nisan 2016/29690 sayılı Resmî Gazete) ile 05.08.2021 tarihli ve 31559 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin ilgili maddeleri esas alınarak hazırlanmıştır.

 

Tanım

MADDE 4- (1) Bu Yönergede geçen,

a) Ana Bilim/Ana Sanat Dalı: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesine bağlı eğitim-öğretim hizmeti veren enstitülerin ilgili ana bilim/ana sanat dalını,

b) Ana Bilim/Ana Sanat Dalı Kurulu: İlgili ana bilim/ana sanat dalı başkanı, başkan yardımcıları ve bilim/sanat dalı başkanlarından oluşan kurulu,

c) Danışman: Enstitüde kayıtlı öğrenciye ders, tez veya proje dönemlerinde rehberlik etmek üzere ana bilim/ana sanat dalı başkanlığı tarafından önerilen ve Enstitü Yönetim Kurulu’nca atanan öğretim üyesini,

ç) Dönem Projesi: Tezsiz yüksek lisans programlarında hazırlanan projeyi,

d) Enstitü Kurulu: İlgili Enstitü müdürünün başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ve enstitüde programları bulunan ana bilim dalı/ana sanat dalı başkanlarından oluşan kurulu,

e) Enstitü Yönetim Kurulu: İlgili Enstitü müdürünün başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ve enstitü müdürünün göstereceği altı aday arasından Enstitü Kurulu tarafından üç yıllığına seçilen üç öğretim üyesinden oluşan kurulu,

 

f) İkinci Danışman: Tez/sanatta yeterlik çalışmasının niteliğinin birden çok danışman gerektirdiği durumlarda ilgili Enstitü ana bilim/ana sanat dalı kurulunun önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu’nun onayıyla Üniversite kadrosundan veya kurum dışından en az doktora/sanatta yeterlik derecesine sahip kişiyi,

g) Lisansüstü Program: Tezli ve tezsiz yüksek lisans, doktora, sanatta yeterlik programlarını,

h) Sanatta Yeterlik Çalışması: Özgün bir sanat eserinin ortaya konulmasını, müzik ve sahne sanatlarında ise üstün bir uygulama ve yaratıcılığı amaçlayan doktora eş değeri bir yükseköğretim programını,

ı) Tez: Yüksek lisans veya doktora tezini ifade eder.

 

İKİNCİ BÖLÜM

Ana Bilim/Ana Sanat Dalı Başkanlarının Görevleri, Danışman Atanması, Danışman Değişikliği, Danışmanlarda Aranan Nitelikler, Danışmanın Görevleri, Danışmanlığın Düşürülmesi,

 

Ana Bilim/Ana Sanat Dalı Başkanlarının Görevleri

MADDE 5- (1) Her eğitim-öğretim yılı başında, dengeli bir şekilde görev dağılımı yaparak danışmanları atamak,

(2) Yönerge gereğince danışmanlık hizmetlerinin yerine getirilmesi için danışmanların çalışmalarını denetlemek ve danışmanlık hizmetinin işlerliğini sağlamak,

(3) Danışmanlar tarafından iletilen problemleri çözmek,

(4) Kanun, tüzük, yönetmelik ve yönergelerdeki değişiklikleri danışmanlara iletmektir.

 

Danışman Atanması

MADDE 6- (1) Tezli ve Tezsiz Yüksek Lisans, Doktora ve Sanatta Yeterlik programına başlayan her öğrenciye danışmanı atanıncaya kadar Ana Bilim/Ana Sanat Dalı Başkanı danışmanlık yapar.

(2) Lisansüstü program öğrencilerine danışman, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin 21. maddesinin 1. fıkrasının a) bendi gereğince yüksek lisans programlarında en geç birinci yarıyılın sonuna, doktora/sanatta yeterlik programında ise en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar atanır. Danışman belirlenirken öğrencinin ve danışman olarak atanacak olan öğretim üyesinin görüşü alınır.

(3) Yüksek Lisans, Doktora/Sanatta Yeterlik çalışmalarına başlayan öğrenciye danışman ataması ilgili Enstitünün Ana Bilim/Ana Sanat Dalı Kurulu’nun görüş ve önerileri alındıktan sonra Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile Üniversite kadrosundaki öğretim üyeleri arasında gerçekleştirilir.

(4) Üniversitede belirlenen niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması hâlinde ilgili Enstitünün Ana Bilim/Ana Sanat Dalı Kurulu’nun önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayıyla başka bir yükseköğretim kurumundan öğretim üyesi danışman olarak seçilebilir.

(5) Tez çalışması niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda, tez çalışmalarında yardımcı olmak amacıyla, asıl danışman dışında öğrenci ve danışman Öğretim Üyesinin gerekçeli raporu doğrultusunda Ana Bilim/Ana Sanat Dalı Kurulu’nun önerisi ve ilgili Enstitü Yönetim Kurulu’nun kararı ile ikinci tez danışmanı atanabilir. İkinci tez danışmanı, Üniversite kadrosu dışından da en az doktora derecesine sahip kişilerden olabilir. İkinci danışman oy hakkı olmaksızın tez savunma jürilerinde yer alabilir, doktora tez izleme komitesi toplantılarına katılabilir.

(6) Lisansüstü program kontenjanları, Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen lisansüstü programlarda görev alabilecek öğretim üyesi sayısı ve mevcut öğretim üyesi başına düşen öğrenci sayısı dikkate alınarak tezli yüksek lisans ve doktora programları için öğretim üyesi başına düşen tez danışmanlığı en fazla 14, tezsiz yüksek lisans programları için ise tezli yüksek lisans ve doktora programları hariç en fazla 16 öğrenci düşecek şekilde belirlenir. Ancak Yükseköğretim Kurulu ile yapılan protokol dâhilinde ve üniversite sanayi iş birliği çerçevesinde yürütülen lisansüstü programlar için bu kontenjan %50’ye kadar artırılabilir. Bir öğrenciye tez için birden çok danışman atanması durumunda, iki adet ortak danışmanlığı olan öğretim üyesi, bir adet danışmanlığa sahip sayılır.

(7) (Değişik: 10.02.2022 tarihli 03-2022/18 sayılı Senato Kararı) Üniversite ya da üst kurullarında yer değiştiren veya emekliye ayrılan öğretim üyeleri başlamış olan danışmanlıklarına isterlerse, EABDK/EASDK’nın görüş ve önerileri alındıktan sonra Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile süreç tamamlanıncaya kadar devam edebilirler.

(8) Lisansüstü programlarda azami süreyi aşmayan pasif durumdaki öğrencinin kaydını yenilemesi hâlinde Ana Bilim/Ana Sanat Dalı Kurulu’nun teklifi ve ilgili Enstitü Yönetim Kurulu’nun onayıyla kendisine yeniden danışman atanır.

 

Danışman Değişikliği

MADDE 7- (1) Danışmanın altı aydan fazla yurt içinde/dışında görevlendirilmesi, sağlık raporuyla belgelendirilmek koşuluyla tez yönetmeye engel olacak bir sağlık sorununun ortaya çıkması, askere gitmesi, herhangi bir nedenle Üniversiteyle ilişiğinin kesilmesi durumunda Ana Bilim/Ana Sanat Dalı Kurulu’nun önerisi ve ilgili Enstitü Yönetim Kurulu’nun kararı ile öğrencinin danışmanı değiştirilebilir.

(2) Öğrencinin veya danışmanın gerekçeli talebi doğrultusundaki danışmanlık değişiklikleri, ilgili Ana Bilim/Ana Sanat Dalı Kurulunca teklif edilen yeni bir danışman önerisinin Enstitüye sunulması ile Enstitü Yönetim Kurulu tarafından karara bağlanır.

 

Danışmanlarda Aranan Nitelikler

MADDE 8- (1) Danışman, öğrencinin araştırma ortamına erken başlaması için çaba göstermelidir.

(2) Diş Hekimliği, eczacılık, tıp ve veteriner fakülteleri ana bilim dalları hariç doktora/sanatta yeterlik programlarında öğretim üyelerinin tez yönetebilmesi için başarıyla tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş olması gerekir.

(3) Öğrenciler ile aralarında usul, füru, eş, üçüncü dereceye kadar akrabalık ilişkisi olan öğretim üyeleri; o öğrencinin danışmanı olamaz, jüri üyesi ve tez izleme komitesi üyesi olarak atanamazlar.

 

Danışmanın Görevleri

MADDE 9- (1) Danışman, öğrencisinin öğrenme hedeflerine ulaşmasında rehberlik eden kişidir. Bu ilişkide açıklık ve dürüstlük olması gereken en önemli özelliklerdir. Bu bağlamda, danışman öğrencinin ilgi alanını ve yeteneğini dikkate alarak tez çalışmasına yönlendirmelidir. Danışman, ders ve tez konularının seçiminde öğrencinin özelliklerini en başından itibaren göz önüne almalıdır.

(2) Danışman aşağıdaki görevlerin yerine getirilmesinden sorumludur:

a) Öğrencinin öğrenimini başarıyla sürdürebilmesi ve yönetmelikte öngörülen sürede tamamlayabilmesi için ders durumunu izler, kurumu tanıtarak öğrenciye rehberlik yapar.

b) Her yarıyıl başında öğrencisinin dönem süresince alması gereken zorunlu ve seçmeli dersleri öğrenci ile birlikte belirleyerek ders kayıt formlarını kontrol eder.

c) Öğrencileri; değişim programları, yurt dışı eğitim olanakları ve eğitim bursları konusunda yönlendirir.

ç) Öğrencinin bilgiye ulaşma, bilgi üretme ve değerlendirme yeteneğinin gelişmesinde yol gösterici olur. Öğrenci ile birlikte tez çalışmasını planlar, çalışma için gerekli altyapının hazırlanmasını sağlar.

d) (Değişik: 10.02.2022 tarihli 03-2022/18 sayılı Senato Kararı) Danışman; yüksek lisans ve doktora tez önerilerini, lisansüstü öğrencisinin kayıtlı bulunduğu anabilim dalının açılış gerekçesine, ilgili anabilim dalının gereksinimlerine, çalışma alanına/konularına uygun, akademik açıdan literatüre katkı sağlayıcı, sürdürülebilir, savunulabilir ve özgün tez konuları belirlemelidir

e) Düzenli olarak öğrenci ile görüşmeler yaparak tez çalışması sürecini ve elde edilen sonuçları değerlendirir. Danışman, öğrencisine düzenli olarak zaman ayırıp verimli bir iletişim ortamı kurmaya yönelik çaba harcar.

f) Tez çalışmasının yüksek etik standartlarda yapılmasına rehberlik eder ve kendi davranışları ile rol model olur. Bu çerçevede, Etik kurul, Etik Komisyon ve diğer ilgili kurum izinlerinin alınması ve sonuçlarının ilgili kurullara iletilmesi için öğrenciyi yönlendirir.

g) Tez konusuna ilişkin bilimsel gelişmeleri izler, öğrencinin de izlemesi için yol gösterir.

h) Danışman, Tez İzleme Komitesi ve Tez Savunma Sınav Jürisi’nin doğal bir üyesidir.

ı) Tezlerin yayına dönüşmesi ve mezuniyet sonrası kariyeri için öğrencisini yönlendirir.

i) Danışman kendi gerçekleştirdiği akademik faaliyetlere (dersler, konferanslar, bilimsel toplantılar, araştırma projeleri) öğrencisinin dâhil olması ve katkı sunması konusunda teşvikte bulunur.

j) Öğrencinin akademik gelişimi ile ilgili her düzeyde objektif geri bildirimde bulunur.

 

Danışmanlığın düşürülmesi

MADDE 10- (1) Danışmanlık görevi; lisansüstü bir programa kayıtlı öğrencinin 2 (iki) veya daha fazla dönemde üst üste kaydını yenilemediği,  akademik faaliyetlerine düzenli olarak devam etmediği veya kayıt yaptırdığı hâlde devamsızlık nedeniyle başarısız olması durumlarında sona erer. Danışmanlık aktiften pasife çevrilir ve bu öğrenciler Ana Bilim/Ana Sanat Dalı havuzunda toplanır. Yeni danışman atanıncaya kadar bu görevi Ana Bilim/Ana Sanat Dalı Başkanı yürütür. Bu danışmanlık pasif olup danışmanlık sayısına dâhil edilmez. Havuza alınan öğrenciler öğrencilik haklarından yararlanamazlar.

(2) Danışman, öğrencisinin derslerini ve tezini denetlemek ve enstitüyle ilgili her türlü resmî işlemlerini zamanında yapmak zorundadır. Danışmanlık görevini yürütmediği tespit edilen öğretim üyesinin danışmanlık görevi Enstitü Yönetim Kurulu’nca sonlandırılır. 

Danışmanlık Ücretlendirilmesi (İlave: 10.02.2022 tarihli 03-2022/18 sayılı Senato Kararı)

Madde 11- (1) Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi kadrosunda yer almayan öğretim üyelerine ‘Danışmanlık’ için ücret ödenmez. Ancak kadrosu farklı bir üniversitede olup Karamanoğlu Mehmetbey Ünivesitesinde idari görevli ya da lisans veya lisansüstü ders vermek için görevlendirilmiş öğretim üyelerine ve/veya kadrosu Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesinde bulunan ve farklı üniversitelerde idari görevli olan öğretim üyelerine ‘Danışmanlık’ için ders programında belirtilen gün ve saatlerde Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesinde bulunması kaydıyla ücret ödenir.

(2) 3 aydan daha uzun süre ile yurt içinde ve yurt dışında görevlendirilen danışman öğretim üyeleri için ‘Danışmanlık’ ücreti ödenmez

 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

 

Diğer hükümler

MADDE 12- (1) Bu Yönergede hüküm bulunmayan hâllerde; ilgili mevzuat hükümleri ile Yükseköğretim Kurulu, Senato ve ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararları uygulanır.

 

Yürürlük

MADDE 13- (1) Bu Yönerge, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Senatosunca kabul edildiği tarihten itibaren yürürlüğe girer.

 

Yürütme

MADDE 14- (1) Bu Yönerge hükümlerini, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Rektörü yürütür.