KARAMANOĞLU MEHMETBEY ÜNİVERSİTESİ
ARABULUCULUK KOMİSYONU ÇALIŞMA VE USUL ESASLARINA İLİŞKİN YÖNERGE
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar
Amaç
Madde 1- (1) Bu Yönergenin amacı, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Arabuluculuk Komisyonunun oluşumuna, görev ve sorumluluklarına, çalışma usul ve esaslarına ilişkin ilkeleri düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2- (1) Bu Yönerge, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Arabuluculuk Komisyonunun oluşumuna, görev ve sorumluluklarına, çalışma usul ve esaslarına ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
Madde 3- (1) Bu Yönerge, 12.10.2017 tarihli ve 7036 sayılı İş Mahkemeleri Kanununun 3 üncü maddesi, 07.06.2012 tarihli ve 6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanununun 15 inci maddesinin onuncu fıkrası ile 02.06.2018 tarihli ve 30439 sayılı Resmi Gazete ‘de yayımlanan Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu Yönetmeliğinin 18 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4- (1) Bu Yönergede geçen,
a) Akademik birimler: Üniversiteye bağlı Fakülteler, Yüksekokullar, Enstitüler, Meslek Yüksekokulları, Uygulama ve Araştırma Merkezleri ve Rektörlüğe bağlı Bölümleri,
b) Arabulucu: Arabuluculuk faaliyetini yürüten ve Bakanlıkça oluşturulan arabulucular siciline kaydedilmiş gerçek kişiyi,
c) Arabuluculuk: Sistematik teknikler uygulayarak görüşmek ve müzakerelerde bulunmak amacıyla tarafları bir araya getiren, onların birbirlerini anlamalarını ve bu suretle çözümlerini kendilerinin üretmesini sağlamak için aralarında iletişim sürecinin kurulmasını gerçekleştiren, tarafların çözüm üretemediklerinin ortaya çıkması hâlinde çözüm önerisi de getirebilen, uzmanlık eğitimi almış olan tarafsız ve bağımsız bir üçüncü kişinin katılımıyla ve kamu hizmeti olarak yürütülen uyuşmazlık çözüm yöntemini,
ç) Bakanlık: Adalet Bakanlığını,
d) Daire başkanlığı: Adalet Bakanlığı Hukuk İşleri Genel Müdürlüğü bünyesinde kurulan Arabuluculuk Daire Başkanlığını,
e) EBYS: Elektronik Belge Yönetim Sistemini,
f) İdari birimler: Üniversite uhdesindeki akademik birimler haricindeki bütün idari birimleri,
g) Komisyon: Üniversite Arabuluculuk Komisyonunu,
ğ) Muhatap: 7036 sayılı Kanun kapmasında Arabuluculuk müessesesine başvuran gerçek veya tüzel kişiyi,
h) Rektörlük ve Rektör: Üniversite Rektörlük Makamını ve Rektörünü,
ı) Sekreterya: Komisyonun her türlü sekreterya hizmetlerinin yürütüldüğü birimi,
i) Üniversite: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesini (KMÜ),
j) Üye: Üniversite Arabuluculuk Komisyonu üyelerini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Komisyonunun Oluşumu, Görev ve Sorumlulukları, Çalışma Esasları
Komisyonun oluşumu
Madde 5- (1) Komisyon, Rektör tarafından görevlendirilen biri hukuk müşaviri ya da avukat olmak üzere toplam 3 (üç) asil ve 3 (üç) yedek üyeden oluşur.
(2) Asil üyenin katılmadığı toplantıya yedek üye katılır.
(3) Üyeler 2 (iki) yıl süre ile görev yaparlar. Süresi dolan asil veya yedek üye, aynı usulle yeniden görevlendirilebilir. Süresi dolmadan görevinden ayrılan asil veya yedek üyenin yerine Rektör tarafından aynı usulle yeniden görevlendirme yapılır. Rektör, gerekli görülen hallerde görevlendirme süresi sona ermeden asil veya yedek üyelerin görevlerini sonlandırma yetkisine sahiptir.
Sekreteryanın oluşumu
Madde 6- (1) – (1) Arabuluculuk Komisyonunun sekreterya işleri Hukuk Müşavirliği tarafından yürütülür.
Komisyonun görev ve sorumlulukları
Madde 7- (1) Komisyonun görev ve sorumlulukları;
a) Arabulucu ile belirlenen tarihte arabuluculuk davetine katılmak ve arabuluculuk müzakerelerinde Üniversiteyi temsil eder.
b) Komisyon arabuluculuk sürecinde karar alma konusunda tam yetkilidir.
c) Komisyon üyeleri, bu usul ve esaslar kapsamındaki görevleri uyarınca aldıkları kararlar ve yaptıkları işlemler nedeniyle görevinin gereklerine aykırı davrandıklarının mahkeme kararıyla tespit edilmesi dışında, mali ve idari yönden sorumlu tutulamazlar.
ç) Komisyon kendini vekil ile temsil ettiremez.
Sekreteryanın görev ve sorumlulukları
Madde 8- (1) Sekreteryanın görev ve sorumlulukları;
a) Arabulucu tarafından Üniversiteye intikal ettirilen davet mektupları neticesinde yetkili arabulucu ile iletişime geçerek başvurucunun görev yeri, talep konusu ve tutarı gibi hususları elde etmek ve elde edilen bilgileri komisyon üyelerine EBYS üzerinden bildirmek. b) Rektörlüğün ve Komisyonun yazılı ve sözlü talimatlarını ivedilikle ve hassasiyetle yerine getirmek.
c) Komisyon kararlarının bir suretini Rektörlüğe iletmek.
ç) Arabuluculuk müzakerelerinde imzalanan tutanakları Rektörlüğe iletmek. d)Komisyonun ihtiyaç duyacağı yazışmaları yapmak.
e) Komisyon kararlarının, bilgi ve belgelerin, raporların, tutanakların saklanması için gerekli tedbirleri alarak bunların 5 (beş) yıl boyunca muhafaza edilmesini sağlamak.
Komisyonun ve sekreteryanın çalışma esasları
Madde 9- (1) Üniversitenin tüm akademik ve idari birimlerine gelen arabuluculuk davetleri derhal/gecikmeksizin sekreteryaya gönderilir.
(2) Üniversitenin resmi iletişim araçlarıyla yapılan arabuluculuk daveti üzerine sekreterya tarafından Rektörlük Makamına ve Komisyon Üyelerine bilgi verilir.
(3) Sekreteryaya ulaşmayan arabuluculuk davet mektupları sebebiyle toplantıya katılım sağlanamaması halinde sekreteryaya ve komisyon üyelerine herhangi bir sorumluluk yüklenemez.
(4) Komisyon üyelerinin kararlaştırdığı tarihte uyuşmazlığın ilk incelemesini yapmak amacıyla toplantı tertip edilir.
(5) Komisyon, uyuşmazlığın ilk incelendiği toplantıda; başvurunun hangi unsurları ve talepleri ihtiva ettiği, başvurucunun ve başvuru konusunun Üniversitenin hangi akademik ve idari birimlerini ilgilendirdiği hususlarını inceleyerek karar alır ve alınan karar tutanağa bağlanır.
(6) Sekreterya tarafından uyuşmazlığın ilk inceleme toplantısında belirlenen akademik ve idari birimler ile Rektörlükten,
a) Başvuru konusuna ve muhataba ilişkin bütün bilgi, belge ve diğer ayrıntılar ile gerekçeleri istenir.
b) Muhatap ile uzlaşılıp uzlaşılmaması ve muhatabın taleplerinin kabul edilip edilmemesi noktasında kesin görüşünü ve kanaatini, tayin edilen müddet içerisinde komisyona bildirmesi istenir. Komisyonun lüzum görmesi halinde akademik ve idari birimler ile Rektörlükten birden fazla talepte bulunma ve ilgili idari ve akademik personeli sözlü olarak huzurda dinleme hakkı saklıdır. Talepte bulunulan akademik ya da idari birim belirlenen süre içerisinde komisyona bilgi vermek zorundadır.
(7) Komisyon, ilgili özel ve kamu kurum ve kuruluşlar, akademik, idari birimler ve Rektörlükten gelen bilgiyi, görüşü, belgeyi ve kesin kanaati, fiili ve hukuki çerçevede değerlendirmek amacıyla toplanır ve arabuluculuk müzakerelerine hazırlanır.
(8) Arabulucu ile kararlaştırılan tarihte arabuluculuk davetine icap edilir ve arabuluculuk müzakereleri gerçekleştirilir. Komisyon üyelerinin kabul edilebilir mazereti olması halinde Komisyonun yedek üyeleri arabuluculuk davetine icap eder.
(9) Arabuluculuk müzakereleri tutanaklarının değerlendirilmesi ile bir suretinin Rektörlük Makamına iletilmesi ve gerekçeli raporun tanzimi amacıyla komisyon toplantısı yapılarak, alınan kararlar tutanağa bağlanır ve sekreterya vasıtasıyla Rektörlük Makamına iletilir.
(10) Komisyon kararlarını oy birliği ile alır.
(11) Komisyonun sekreterya hizmetlerini yürüten birim tarafından komisyon kararlarının, bilgilerin ve belgelerin, ayrıca gerekçeli raporların saklanmasına ilişkin gerekli tedbirler alınır.
(12) Komisyonun her türlü tutanakları ve gerekçeli kararları 5 (beş) yıl boyunca sekreterya tarafından muhafaza edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Akademik ve idari birimlerin sorumluluğu
Madde 10- (1) İdari ve akademik birimler, Komisyon üyelerince tayin edilen müddet içerisinde talep ettikleri bütün bilgi, belge, görüş, kesin kanaatleri ile diğer her türlü veriyi göndermek zorundadır. Aksi takdirde her türlü menfi, müspet, muaccel ve müeccel zararlardan ilgili akademik ve idari birimler sorumlu olacaktır.
(2) Arabuluculuk görüşmesinde anlaşma sağlanması halinde, anlaşılan hususta ilgili akademik ya da idari birimin anlaşmanın gereklerini (işe iade, ödeme vs.) yerine getirmemesi halinde doğacak bütün zararlardan ilgili akademik ya da idari birim yetkilileri sorumlu olacaktır.
İrtibat bilgileri
Madde 11- (1) Rektörlük, arabuluculuk davetlerinin yapılacağı adres, kayıtlı elektronik posta adresi ve telefon numarasını, kurum internet sayfasında yayınlar. Arabulucular görüşmeler kapsamında yapacakları davetlerde öncelikle bu bilgileri esas alır.
Hüküm bulunmayan haller
Madde 12- (1) Bu Yönergede hüküm bulunmayan hallerde 7036 sayılı İş Mahkemeleri Kanununun, 6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanununun 02.06.2018 tarihli ve 30439 sayılı ResmîGazete ’de yayımlanan Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu Yönetmeliğinin ilgili hükümleri ve Arabuluculuk Daire Başkanlığı ilke kararları ve diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
Belgelerin özelliği
Madde 13- (1) Komisyon kararları, raporları ve yazışmaları ilgili birimin menfaatiyle doğrudan ilgili ve hizmete özel işlerdir. Bu kararlar, raporlar ve yazışmalar görevsiz ve ilgili olmayan kişi ve kuruluşlara verilemez.
Yürürlük
Madde 14- (1) Bu Yönerge Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Senatosu tarafından kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 15- (1) Bu Yönergenin hükümleri Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Rektörü tarafından yürütülür.