“İşini severek yaparsan hayatta bir gün dahi çalışmış olmazsın.”
İş aramak, hayatınızın dönüm noktalarından birine atacağınız ilk adımdır. Bu adımı ne kadar sağlam atarsanız iş yaşamında başarılı olma yüzdeniz o kadar artar.
Başarılı olacağınız işi bulmak için, iş arama yöntemlerini iyi bilmeniz kadar, doğru işi aramanız da önemlidir. Doğru iş, yeteneklerinize ve ilginize uyan iş demektir. Gelecekteki pozisyonunuzu aramaya başlarken, kariyer hedeflerinize uygun olup olmadığını düşünmelisiniz:
İş aramak planlı yapılması gereken ve zaman alan bir iştir. Bu nedenle öncelikle iş arama yönteminizi oluşturmanız gerekir.
“Rotası belli olmayan gemiye hiçbir rüzgâr yardım etmez.”
İş arama stratejinizi ve planınızı doğru yaparsanız iş bulma şansınızı artırırsınız. İş ararken izlemeniz gereken yolları sırasıyla belirleyelim:
Kişiliğinizi anlayın. Kişiliğimize uymayan bir işte başarılı olmamız mümkün değildir. Kişilik, bilim adamlarınca; “Bireyin içinde bulunduğu sosyal, biyolojik ve dış şartlardan bağımsız olarak uzun bir zaman dilimi içinde gözlemlenebilen, düşünceler, duygular ve hareketler gibi psikolojik davranışlardaki ortak eğilim ve karakteristiklerin bütünü” olarak tanımlanmaktadır.
Kişilik belli bir süre içinde tekrarladığımız davranış biçimi ve olaylar karşısında aldığımız kararlardır. Kişilik özelliklerimiz doğuştan gelir ve tıpkı yeteneklerimiz gibi, gerçek kimliğimizi yansıtan kişiliğimiz de çok az değişir.
Personel seçiminde firmaların İnsan Kaynakları birimleri ya da İK danışmanlık firmaları çeşitli kişilik testleri uygularlar. Testlerde dışadönüklük/içedönüklük, duygusal denge, uyumluluk, sorumluluk, deneyime açıklık gibi beş kişilik faktörüne bakılır ve test sonuçları işe uygunluğa göre değerlendirilir.
İlgi alanlarınızı belirleyin. İlgi alanlarımızla uyumlu görevleri daha hevesle ve dikkatle yaparız. Zevk alarak yaptığımız işte de kendimizi daha iyi ifade edebilir ve geliştirebiliriz. İş arama aşamasında eğitimimizle aynı doğrultuda olacak şekilde, ilgi alanlarımıza göre seçim yapabiliriz. Çalışmak istediğimiz sektörü ilgi alanımıza göre belirleyebiliriz. İlgi alanlarına örnekler; Kitaplar, spor, sinema, teknoloji, resim, finans, sosyal aktiviteler, koleksiyonlar, bilgisayar‐ internet, bilimsel araştırma, psikoloji, müzik, mimari, Tarih, otomobiller, eğitim/öğretim, arkeoloji, dekorasyon vb.
Beceri ve yetkinliklerinizi belirleyin. Yetkinlikler mükemmel performansın elde edilmesini sağlayan “bilgi, beceri ve tutum”ları kapsayan gözlemlenebilir davranışlardır. Çalışma yaşamında yetkinliklerimiz daha çok önem kazanmaktadır. Artık iş dünyasında, işinde “uzmanlaşmak” önem kazanmıştır. Bu durum kişide aranan yetkinlikleri arttırmıştır.
Herhangi bir konudaki bilgi ve becerimizi iş hayatında davranış olarak sergileyebilirsek, o konuda yetkin olduğumuzu gösterebiliriz. Yetkinlikler çok çalışarak sonradan da geliştirilebilir, ama üstün başarı kazanan kişiler incelendiğinde, doğuştan gelen beceri ve yetkinlikleriyle çalıştıkları alanların uyumlu olduğu görür. Bu kişiler yetkinliklerini fark ederek, kariyerlerini bu özellikleri üzerine kurarlar. İş hayatında sahip olunması gereken yetkinliklere örnekler; İyi plan yapabilmek, insanları iyi analiz edebilmek, disiplin ve düzen, baskı altında sakin kalabilmek, insanları yönetebilmek, kendini iyi ifade etmek, rakamsal hafıza, sosyal ilişkilerin güçlü olması, güçlü iletişim, takım çalışmasına yatkınlık, yönetim yetkinlikleri vb.
Değerlerinizi fark edin. Değerlerimiz, kararlarımıza ve önceliklerimize rehberlik eden inançlarımız, ilkelerimiz ve “doğru‐yanlış” kıstaslarımızdır. Değerlerimizi bilmemiz kendimize olan saygımızı diğer iş arkadaşlarımıza, yöneticilerimize ve işimize yansıtmamızı sağlayacaktır. Bu da hem bizim hem çalıştığımız kurumun başarısını getirecektir. Kendine saygısı ve değeri olan insan çevresine ve işine değer katabilir. Değerlerimize örnekler; sorumluluk duygusu, kişisel gelişim, sağlık, iş yerine sadakat, kendini işe adamak, dürüstlük, açık sözlülük, işbirliği, aile, idealler, adalet, güvenirlilik vb.
Tanıdıklarınızın görüşlerine başvurun. Onlara şu soruları sorun:
Geribildirim alırken savunmaya geçmeyin ki, karşınızdakinin samimi fikirleri ortaya çıkabilsin. Bu aşamada sadece dinleyin ve sorular sorun. Bir görüşmeniz ideal olarak iki saati aşmamalı. Kendinize hedef belirleyin. Gelecek ay içinde bu profile uyan en az iki kişiyle görüşün. Karşınızdakinden görüşlerini gerçek hayat deneyimlerine bağlamasını isteyin. Not almayı unutmayın. Ailenizden geri bildirim almanız çok sağlıklı olmaz. Bu nedenle arkadaşlarınız ya da okul çevrenizden kişilerle görüşmeniz daha objektif bir sonuç çıkmasını sağlayacaktır.
İş aramak uzun bir süreçtir. Bu süreci yetkin kullanmak için planlı hareket etmeniz gerekir.
Dünya ölçeğinde yapılan araştırmalara göre, iş değiştiren kişilerin %60’tan fazlası, yeni pozisyonlarını bir tanıdık aracılığıyla bulmaktadır. %22’lik grup, şirketlere doğrudan başvurmakta, kalan %18 ise yeni işlerine gazete ilanları veya İnsan Kaynakları Danışmanlığı aracılığıyla kavuşmaktadır.
Gazete ilanları ve İnsan Kaynakları Danışmanlığı aracılığıyla iş aramak, en kolay yöntem olmasına karşın, aynı zamanda da rekabetin en fazla yaşandığı alandır. Bir ilana ne kadar çok başvuru olursa, arasından sizin özel yeteneklerinizin fark edilmesi o denli güçleşir.
İnsanlarla dünyalarımız, ilgilerimiz ve iş alanlarımız benzerdir, oysa iş ararken farklı dünyalardan kişilerin katkısı çok daha önemlidir. Tanıdıklarımız ve onların oluşturduğu sosyal ağ (Network) iş ararken bize en fazla yardımı olacak gruptur. Sosyal ağınızı oluşturabileceğiniz öğeler:
İş aramaya başlamadan önce, karşınıza çıkacak fırsatları daha iyi değerlendirebilmeniz için, şirketlerde değerlendirilebilecek pozisyon çeşitlerini bilmelisiniz:
Açık(lanmış) Pozisyonlar: Bunlar çeşitli yerlerde ilan edilmiş açık pozisyonlardır. İlan, danışmanlık şirketleri, internet, çevre vb. yerlerden öğrenilebilir. Çalışan ve çalışmayan herkes başvurur. Yüksek rekabet içerir.
Kısmen Açık(lanmış) Pozisyonlar: Şirket içinde anons edilmiş, ancak şirket dışına söylenmemiş işlerdir. Bu işleri yalnızca çevre kanalıyla öğrenebilirsiniz. Az rekabet vardır.
Gizli Pozisyonlar: Şirkette ya da etrafta açıklanmamış pozisyonlardır. Bunların bazıları bugün geçerliyken, bazıları geleceğe yönelik planlar içinde yer alır. Yalnızca çevre çalışması ile yüzeye çıkarlar. Sizin nitelikleriniz ve bilginiz, şirketin gizli bir pozisyonuna uyuyorsa bu işten haberiniz olur. Bu pozisyonlar henüz tam olarak oluşturulmamış ya da birini yenilemek üzere düşünülmekte olabilir.
Gazete ilanları: Ülkemizde gazetelerdeki iş ilanlarına, günlük ilanların yanında sadece hafta sonlarında (pazar ekleri) ayrı olarak yayınlanan İnsan Kaynakları eklerinde de yer verilmektedir.
Nitelikli elemanlar da genellikle bu eklerde verilen ilanlar ile aranmaktadır. İlgilendiğiniz ve başvurduğunuz ilanları bir dosyada toplayın. Yayınlandığı ve sizin başvurduğunuz tarihleri, sonraki iletişim ve görüşmelerinizi kaydedin. Güncel ilanları ayrı bir bölümde tutun ve takip edin.
Diğer İlanlar: Yazılı ve görsel medya ile internet dışında ilan bulabileceğiniz kaynaklar şunlardır;
İşyerine asılan ilanlar
Okul, askeri birlikler, mesleki kuruluşlar vb. asılan ilanlar
El ilanları
Posta ile yapılan ilanlar
Radyo ve televizyon ile yapılan ilanlar
Firmaların Kurumsal İnternet Siteleri: Bazı firmalar, boş pozisyonlarını, firmanın kurumsal internet sayfasına koyarak duyururlar. Bu tür duyurularda genellikle bir ilanda bulunması gereken tüm bilgiler yer alır. Firma hakkında da oldukça detaylı bilgiler alınabilir.
Firmalar hazırladıkları iş başvuru formlarını web sitelerine koyarak başvurunun internet sitesinden yapılmasına da olanak sağlarlar. Bu başvuru formları, belirli bir iş duyurusu yapılmamış olsa bile “genel başvuru” niteliğinde doldurulabilir. Formda yer alan bilgileriniz firmanın aday personel veri tabanına kaydedilerek daha sonra açılacak pozisyonlar için değerlendirilir. Özellikle kariyer hedeflerinize ve iş önceliklerinize uygun firmalara bu tür başvuruları yapmanız tavsiye edilir.
Firma ve Çalışanları: İş olanağının olup olmadığını araştırmanın bir yolu da çalışmak istediğiniz firmadan veya çalışanlarından doğrudan bilgi edinmektir. Eğer firmada çalışan birini tanımıyorsanız, şahsen veya telefon ile başvurduğunuzda size halkla ilişkiler bölümü, yoksa insan kaynakları bölümü yanıt verir. Ancak bu yoldan bilgi almanız tavsiye edilmez. Her şeyden önce verilecek cevap hazırdır “Açık pozisyonumuz olduğunda ilan ile duyuracağız. Böyle bir girişim, profesyonel bir yaklaşım olarak görülmez. Bunun yerine varsa firmada çalışan tanıdıklarınızdan daha sağlıklı bilgiler alabilirsiniz.
Arkadaş, Akraba ve Tanıdıklar: İş olanaklarını araştırırken ne tür bir iş aradığınızı yakınlarınıza duyurmanız, size birçok faydalar sağlar. Bu faydalar:
Türkiye iş Kurumu: Türkiye İş Kurumu’nun yayınladığı boş iş pozisyonlarını içeren bültenlerden de yararlanılabilir. Ancak pozisyonun düzeyi yükseldikçe ve nitelikler arttıkça bültenlerden bir kaynak olarak yararlanma olasılığı azalmaktadır.
Öncelikle en yakın İŞKUR şubesine başvurarak kayıt yaptırmalı ve kendinize en uygun iş hakkında insan Kaynakları Firmaları
İnsan kaynakları (İK) Firmaları: İnsan kaynakları (İK) firmaları, insan kaynakları fonksiyonları (organizasyon, işe alma, ücretlendirme, performans değerlendirme, eğitim vb.) konularında uzmanlaşmış kuruluşlardır.
İK firmaları diğer firmalara danışmanlık ve destek hizmeti verirler. İK firmaları size iş bulmazlar, tam tersine sizin özgeçmişinizi hizmet verdiği firmaların açık pozisyonu için değerlendirirler. İK firmasına genel nitelikte bir başvuru yapmışsanız, hemen bir ön görüşmeye çağrılmayı beklemeyin, çünkü İK firmalarının prensibi “işe göre adam” almaktır.
İnsan Kaynakları Siteleri: En fazla kullanılan iş arama yoludur. İnternetin günlük yaşamda giderek daha fazla kullanılması, iş arayan bireyler ile işveren firmaları bir araya getiren web sitelerinin açılmasını sağlamıştır. İK sitelerinde dikkat edilmesi gereken noktalar şu şekildedir:
Sendikalar ve Mesleki Kuruluşlar: İş olanaklarının araştırılmasında belirli bir sendikaya veya mesleki kuruluşa üye olan bireyler, bu kuruluşların iş arayan üyelerine sağladığı olanaklardan da yararlanabilirler. Bu kuruluşlar genellikle işveren firmalar ile yakın ilişki içerisindedir. Bazı firmalar iş duyurularını bu kuruluşlara da göndermektedirler.
Firmaların Okul Ziyaretleri, Kariyer Günleri, Kariyer Merkezleri
Başarılı öğrencileri bünyelerine çekebilmek için firma yetkilileri, okul ve üniversiteleri ziyaret eder, kariyer günleri ve kariyer fuarı gibi etkinliklere katılırlar. Öğrenci olarak bu tür etkinlikleri takip etmenizde büyük yarar vardır. Böylelikle, meslekler, sektörler, firmalar ve pozisyonlar hakkında yetkili kişilerden doğrudan bilgi alabilirsiniz. Bu tür etkinliklere katılan çoğu firmaların iş başvuru formlarını doldurma olanağı da mevcuttur. Üniversitelerde staj yapacak öğrencilere ve iş arayan mezunlarına, “kariyer merkezleri” ile destek olurlar. Bu merkezlere özgeçmişinizi bırakabilir ve kariyer planlama ve staj ile ilgili destek isteyebilirsiniz.
Staj Uygulamaları
Öğrencilerin okulda öğrendiklerini iş yaşamına uygulamak ya da iş yaşamındaki uygulamalarını görmek amacıyla, eğitim‐öğretim faaliyetlerinin genelde zorunlu bir parçası olan staj uygulamaları da iş olanaklarının araştırılmasında önemli bir fırsattır;
Yararlanılan Kaynaklar:
Cemal Engin, Kariyerinize Yön Vermek, Optimist yayınları, 2008, İstanbul
Cemil Özden, Kariyer Planlaması ve Yönetimi, Ödül Yayınları, 2008, İstanbul
Hakan Yaman/Ahmet Şerif İzgören, Eyvah! İş Görüşmesi, Epsilon yayıncılık, 2007, İstanbul
Suat Soysal, İş Ararken, Remzi Kitapevi, 2006, İstanbul