KARAMANOĞLU MEHMETBEY ÜNİVERSİTESİ

SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ

Birim İç Değerlendirme Raporu (BİRİM İÇ DEĞERLENDİRME)

Kasım 2025

 

 

A.LİDERLİK, YÖNETİM ve KALİTE

A.1. Liderlik ve Kalite

A.1.1. Yönetişim modeli ve idari yapı

Enstitünün organları, Üniversitelerde Lisansüstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilat ve İşleyiş Yönetmeliği’ne göre, Enstitü Müdürü, Enstitü Kurulu ve Enstitü Yönetim Kurulundan oluşmaktadır. Bu noktadan hareketle hazırlanan organizasyon şeması, enstitünün web sayfasında yayınlanmaktadır. Enstitüde karar alma süreçleri, 05.08.2021 tarih 31559 sayılı Resmî Gazetede yayınlanan Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine uygun şekilde, paydaşların temsil edildiği kurullardan görüş alınarak başlamakta ve enstitü kurulundaki ya da enstitü yönetim kurulundaki görüşmelerle sonuçlandırılmaktadır. Personel (Müdür, Müdür yardımcısı, Enstitü Sekreteri vb) ve Enstitü Kurullarının (Enstitü Kurulu, Enstitü Yönetim Kurulu) görev tanımları ilgili yönetmeliklere ve işleyişe uygun olarak belirlenmiş ve web sayfamızda ayrı formlar halinde yayınlanmıştır.( https://kmu.edu.tr/sabe/sayfa/15418/gorev-tanimlari-ve-hassas-gorevler/tr), (https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=10127&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5)

A.1.2. Liderlik

Sağlık Bilimleri Enstitüsü 1 Müdür (Doç. Dr. Fatma KAYIKCI) ve 2 Müdür Yardımcısının (Prof. Dr. Cennet RAĞBETLİ ve Doç. Dr. Ali SEVİLMİŞ) liderliğinde süreci yönetmekte olup, yükseköğretimdeki değişimlere, problemlere çözüm getirmeyi, gelişim süreçlerini hızlandırmayı hedefleyen bir yönetim anlayışıyla çalışmaktadırlar. Enstitü Müdürünün görev süresi üç yıl olup doğrudan Rektör tarafından atanmakta ve süresi biten müdür tekrar atanabilmektedir. Birimimizdeki Müdür Yardımcıları personelden ve öğrenci işlerinden sorumlu olmak üzere görevlerini yürütmektedirler. Enstitü Ana Bilim Dalları ve idari birimler ile yönetim arasında etkin bir iletişim ağı oluşturulmuştur. Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yönetim Kurulu, Enstitü Müdürü başkanlığında her hafta düzenli olarak toplanarak eğitim, öğretim, yönetim ile ilgili gerekli kararları almakta ve sorunların çözümüne yönelik yönetmelikler çerçevesinde problemlerin risk oluşturmadan çözüme ulaştırılmasını hedeflemektedir. Lisansüstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilât ve İşleyiş Yönetmeliğine göre her yarıyıl en az 1 kez Enstitü Kurulu toplanarak Ana bilim Dalı/program başkanları ile eğitim öğretim ile ilgili kararlar alınmakta, dilek ve öneriler paylaşılmaktadır.

A.1.3. Kurumsal dönüşüm kapasitesi

Enstitüdeki süreçlerin amaç, misyon ve hedefler doğrultusunda etkin yürütülmesi amacıyla üniversitenin 2024-2028 stratejik planına uygun olarak hedefler ve hedefe yönelik riskler belirlenmiştir.

A.1.4. İç kalite güvencesi mekanizmaları

Sağlık Bilimleri Enstitüsü lisansüstü eğitimi, Lisansüstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilât ve İşleyiş Yönetmeliği, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’ne göre her yıl Senato kararıyla belirlenen Akademik Takvime göre planlanmaktadır. Programların öğrenci alım şartları, ilgili tarihler, alınacak öğrenci sayısı Enstitü Yönetim Kurulundan geçtikten sonra Senato kararlarına uygun olarak web sayfamızda yayımlanmaktadır. Programların bilgi paketi (ders içerikleri, haftalık ders yükü, program çıktıları vb) Türkçe ve İngilizce olarak web sayfamızda yayımlanmakta ve gerekli güncellemeler birimler tarafından yapılarak Üniversitemiz Eğitim-Öğretim Komisyonu tarafından incelenerek Senato kararıyla kesinleşmektedir. Enstitümüzde görev yapan idari personelin görev tanımları belirlenmiş ve yönetim, eğitim ile ilgili akış süreçleri oluşturulmuştur. Ayrıca öğrenci merkezli eğitim anlayışını benimseyen üniversitemiz birimi olarak, lisansüstü öğrencilerimize yönelik web sayfamızda Lisansüstü Tez-Seminer-Dönem Projesi Sunum Ve Teslim İşlemleri Süreci alt başlığı oluşturulmuş olup; öğrencilerin tez sürecinde problem yaşayabileceği konular açıklığa kavuşturulmuştur. Ders kayıt döneminde ise detaylı bilgilendirme duyuruları yapılmaktadır. Üniversitemizde kalitenin sürekli geliştirilmesi amacıyla paydaş görüşleri Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Kalite Güvencesi ve Akreditasyon Koordinatörlüğü tarafından geliştirilen anketlerle ölçülmektedir.

A.1.5. Kamuoyunu bilgilendirme ve hesap verebilirlik

Enstitü faaliyetleri ile ilgili kamuoyu bilgilendirilmesi enstitü web sayfasından yapılmaktadır. Hesap verebilirlik ve şeffaflık politikası kapsamında yürütülen faaliyetler ile enstitünün misyonu, vizyonu ve kalite sekmesi altında performans göstergelerini içeren birim faaliyet raporları öz değerlendirme raporları, memnuniyet anketleri düzenli olarak enstitünün web sayfasında yayınlanarak kamuoyu ile paylaşılmaktadır. Ayrıca gerektiğinde, sosyal medya (whatsapp) ana bilim dalları başkanlarından oluşturulan grup üzerinden de hızlı bilgi alışverişi gerçekleştirilmektedir.

A.2. Misyon ve Stratejik Amaçlar

A.2.1. Misyon, vizyon ve politikalar

Özgörev ve uzgörüş ifadesi tanımlanmıştır, birim çalışanlarınca bilinir ve web sayfamızda paylaşılmıştır.  Birime özeldir, sürdürülebilir bir gelecek yaratmak için yol göstericidir. Enstitümüze ait misyon ve vizyon aşağıda sunulmuştur:

Enstitünün Özgörevi: Lisansüstü eğitim-öğretimde sürekli kalite iyileştirme süreçlerini teşvik etmede, lisansüstü eğitim-öğretim politikalarının geliştirilmesine katkıda bulunmada, Üniversite-kamu-sanayi işbirliğini en üst düzeyde teşvik etmede ve disiplinlerarası araştırmaların geliştirilmesine imkân sağlayacak düzenlemeler yapmada kendini sorumlu bilen Enstitümüzün misyonu; yaşam boyu öğrenmeyi kendisine ilke edinmiş, bilim ve teknolojik gelişmeleri izleyen, ulusal ve uluslararası rekabete açık, çevreye ve etik değerlere saygılı, yetkinliklerini toplum ve insanlık yararına kullanabilecek bireyler yetiştirmektir.

Enstitünün Uzgörüşü: Güçlü akademik ve idari potansiyeli ile Enstitümüzün vizyonu; ulusal ve uluslararası düzeyde üstün nitelikli akademisyenler yetiştiren, bilim ve teknolojinin gelişmesine katkıda bulunan, toplumsal ihtiyaçlara yönelik araştırma ve geliştirme çalışmalarına önem veren, uluslararası tanınırlık için gerekli çalışmaları yürüten seçkin bir kurum olmaktır.

A.2.2. Stratejik amaç ve hedefler

Enstitünün üniversiteyle uyumlu bir şekilde belirlediği amaç ve hedefleri enstitü web sayfası ve birim faaliyet raporunda yer almaktadır. (https://kmu.edu.tr/sabe/sayfa/21620/stratejik-amac-ve-hedefler/tr)

A.2.3. Performans yönetimi

Stratejik planın yıllık uygulama dönemlerinin izlenmesi, değerlendirilmesi ile performans programlarının hazırlık aşamasında ihtiyaç duyulan verilerin elde edilebilmesi ve konsolide edilebilmesi amacıyla oluşturulan Stratejik Bilgi Sistemi, enstitünün veri girişi yapmasına imkân vermekte ve sisteme veri giriş yetkisi enstitü sekreterinde bulunmaktadır. Stratejik planın yıllık uygulama dönemi sonunda enstitü, stratejik plan modülüne performans gerçekleşme sonuçlarını girmektedir. Enstitünün birim faaliyet raporuna enstitünün internet sayfasından ulaşılabilmektedir.

A.3. Yönetim Sistemleri

A.3.1. Bilgi yönetim sistemi

Stratejik Bilgi Sistemi için temel veriyi birim düzeyinde belirli bir sistematik ile sınıflandırmak amacıyla enstitü, faaliyetlerine yönelik göstergeleri belirleyip internet sayfasında “Birim Faaliyet Raporları” sekmesi altında yayınlamıştır.

A.3.2. İnsan kaynakları yönetimi

Çalışan (akademik-idari) memnuniyet, şikayet ve önerilerini belirlemek ve izlemek amacıyla akademik ve idari personel memnuniyet anketleri uygulanmaktadır. Paydaş memnuniyet düzeyinin sürdürülmesi, iyileştirilmesi ve önlem alınması amacıyla çalışmalar yürütülmektedir. 2024 yılında enstitüde kısmi zamanlı öğrenci çalıştırma programı kapsamında bir öğrenci çalışmıştır. (https://kmu.edu.tr/kalite/sayfa/16108/anketler/tr)

A.3.3. Finansal yönetim

Temel gelir ve gider kalemleri tanımlanmış ve yıllar içinde izlenmektedir. Birimimize ait gelir ve gider kalemleri birim faaliyet raporlarında belirtilmiştir.

A.3.4. Süreç yönetimi

Eğitim Öğretim iş akışları, yönetim süreçleri, 2547 Sayılı Yüksek Öğretim Kanununa ve Lisansüstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilat ve İşleyiş Yönetmeliği’ne göre yapılmakta görev tanımları tanımlanmış olup, iş akış şemalarına web sayfamızdan ulaşılabilmektedir.

A.4. Paydaş Katılımı

A.4.1. İç ve dış paydaş katılımı

Enstitü Kurulu, enstitü müdürü, müdür yardımcıları ve enstitü çatısı altındaki ana bilim dalı başkanlarından oluşmaktadır. Kurulun, eğitim ve öğretim, bilimsel araştırma ve yayın faaliyetleri ile ilgili esasları, plan ve program, enstitü yönetim kuruluna üye seçme görevleri bulunmaktadır. İç paydaşımız olan Anabilim Dalı Başkanları doğal enstitü kurul üyeleri olarak bu süreçlerde katılım sağlamaktadır. Enstitü Yönetim Kurulu, enstitü kurulu tarafından seçilen üç öğretim üyesi, müdür ve müdür yardımcılarından oluşmaktadır. Yönetim Kurulu, tanımlanmış yetkileri dâhilinde çalışmalar yapmaktadır. Kurul üyeleri olan öğretim üyeleri iç paydaşlarımızdır. Ayrıca, yönetmelik ve yönergelerle tanımlanmış birçok süreçte, yönetim kurulu kararı alabilmek için ilgili ana bilim dalı akademik kurul kararı istenmektedir. Bu şekilde iç paydaşımız olan öğretim üyelerinin tamamı yönetim ve karar alma süreçlerine katılmaktadır.

A.4.2. Öğrenci geri bildirimleri

Enstitüde öğrenci geri bildirimleri, Öğrenci Memnuniyet Anketi, Akademik Danışmanlık Memnuniyet Anketi, Uzaktan Eğitim Memnuniyet Anketi aracılığıyla alınmaktadır. Enstitü öğrencilerinin 2024 yılı için memnuniyet oranı, 96 olarak bulunmuştur. (https://kmu.edu.tr/kalite/sayfa/16108/anketler/tr) Lisansüstü öğrencilerin üniversiteden orta-iyi düzeyde memnun oldukları söylenebilir. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin 21. maddesi 1-a fıkrası gereği Enstitüde her öğrenciye en geç birinci yarıyılın sonuna kadar, akademik takvimde belirtilen süre içinde alacağı derslerin belirlenmesi, kayıt işlemleri ve tez çalışmaları için öğrencinin de görüşü alınarak, Enstitü Anabilim Dalı kurulunun önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu’nun onayı ile üniversite kadrosunda bulunan bir öğretim üyesi yüksek lisans programlarında en geç birinci yarıyılın sonuna, doktora/sanatta yeterlik programında ise en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar atanır. danışman olarak atanmaktadır.

A.4.3. Mezun ilişkileri yönetimi

Üniversitemizde mezun bilgi sistemi bulunmakla birlikte birimimizde mezunların işe yerleşme, eğitime devam, gelir düzeyi, işveren mezun memnuniyeti gibi istihdam bilgilerini sistematik ve kapsamlı olarak toplamak amacıyla bir mezun izleme sistemi mevcut değildir.

A.5. Uluslararasılaşma

A.5.1. Uluslararasılaşma süreçlerinin yönetimi

Üniversitemiz öğrencilerine Erasmus kontenjanı verilmekte, duyurular ve formlara Üniversitemiz Erasmus Kurum Koordinatörlüğü web sayfasından ulaşılabilmektedir. Ayrıca öğrencilerimiz için bilgilendirme toplantıları da düzenlenmektedir. Birim idari personelinin de Erasmus programından yararlanma fırsatı olmaktadır. Birimlere Göre Kurumlararası Anlaşmalar Listesi, Erasmus Koordinatörlüğü ve Enstitümüz web sayfasında yer almaktadır. Üniversitede Erasmus Koordinatörlüğü, uluslararasılaşma stratejisinin merkezinde yer almaktadır. Uluslararasılaşmanın bir göstergesi de, enstitüde eğitim alan yabancı uyruklu öğrenci sayısıdır. Yabancı uyruklu veya bir alt eğitimini yurt dışında tamamlayan T.C. uyruklu öğrenci kabulü öğrencilerin alımı, Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’ne göre yapılmaktadır.

A.5.2. Uluslararasılaşma kaynakları

Enstitü bünyesinde dersler Türkçe olarak verilmektedir.

A.5.3. Uluslararasılaşma performansı

2024 yılında enstitüde uluslararası (yabancı uyruklu) akademik personel bulunmamaktadır. Uluslararası (yabancı uyruklu) öğrenci sayısı 1’dir. 2024 yılında enstitüde görevli akademik personel bulunmaması nedeniyle enstitü adına değişim programı (Erasmus, Mevlana vb.) kapsamında gelen/giden akademik personel ile giden idari personel bulunmamaktadır. Uluslararasılaşma alanında yapılması gereken iyileştirmeler, Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı tarafından önlem alınmak üzere enstitüye bildirilmektedir.

B. EĞİTİM ve ÖĞRETİM

B.1. Program Tasarımı, Değerlendirmesi ve Güncellenmesi

B.1.1. Programların tasarımı ve onayı

Lisansüstü programların tasarımı ve onayı, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine göre yapılmaktadır. Lisansüstü düzeyde program açma teklifinde bulunan ana bilim dalı başkanlığı Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı tarafından istenen Yüksek Lisans ve Doktora Programı açmak için başvuru formatına uygun bir dosyayı hazırlamaktadır. Lisansüstü program açma başvuru rehberi enstitünün https://kmu.edu.tr/sabe/sayfa/15991/lisansustu-basvuru-dosyalari/tr sayfasında kamuoyu ile paylaşılmıştır. Açılması teklif edilen program yeterliliklerinin TYYÇ temel alan yeterlilikleri YÖKAK tarafından yetkilendirilen ulusal/uluslararası akreditasyon kuruluşlarının alan yeterlilikleri ile ilişkilendirilmesi, bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alan ders öğrenme çıktılarının TYYÇ Uyumu ile belirtilmesi istenmektedir. Örgün eğitim programlarındakine benzer süreçler, uzaktan eğitim programlarının tasarımı ve onayında da işletilmektedir. Lisansüstü düzeyde açılması planlanan programa ilişkin YÖK tarafından istenen formata uygun olarak hazırlanan dosya, ilgili ana bilim dalı kurulunda görüşülerek uygun bulunması halinde ana bilim dalı kurul kararı ile enstitüye, enstitü kurulunda uygun bulunması halinde de enstitü kurul kararı ile birlikte Senatoda görüşülmek üzere Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına gönderilmektedir. Enstitüden gelen teklifler, Eğitim-Öğretim Komisyonunda görüşülmektedir. Komisyonca uygun bulunmayan teklifler, enstitüye gerekçesiyle birlikte iade edilmektedir. Komisyonca uygun bulunan program açma ya da değiştirme teklifleri, Senato onayından sonra ABAYS aracılığıyla YÖK’e iletilmektedir. YÖK’ün onayladığı programlara ilişkin bilgiler, ilgili ana bilim dalı başkanlığı tarafından kamuoyuna Bologna Bilgi Paketi aracılığıyla duyurulmaktadır. Programların tasarım ve onayı, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği, Eğitim-Öğretim Komisyonunca izlenmekte ve program açmayı teklif eden anabilim dalı başkanlığınca iyileştirilmektedir. 2024 yılında Fizyoloji tezli yüksek lisans programı açılması için başvuruda bulunulmuş ve YÖK onayıyla açılmıştır.

B.1.2. Programın ders dağılım dengesi

Programın ders dağılımına ilişkin ilke, kural ve yöntemler tanımlıdır. Ders dağılımında öğretim elemanlarının uzmanlık alanları ve iş yükleri gözetilir ve ders dağılımı katılımcı bir şekilde belirlenir. Öğretim programı (müfredat) yapısı zorunlu-seçmeli ders, alan-alan dışı ders dengesini gözetmekte, kültürel derinlik ve farklı disiplinleri tanıma imkânı vermektedir. Ders sayısı ve haftalık ders saati öğrencinin akademik olmayan etkinliklere de zaman ayırabileceği şekilde düzenlenmiştir. Bu kapsamda geliştirilen ders bilgi paketlerinin amaca uygunluğu ve işlerliği izlenmekte ve bağlı iyileştirmeler yapılmaktadır. (https://kmu.edu.tr/sabe/sayfa/4264/ogrenci-danismanliklari-ve-ders-programi/tr) (https://obs.kmu.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=01&curSunit=12646#)

B.1.3. Ders kazanımlarının program çıktılarıyla uyumu

Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği gereğince, program ve ders bilgi paketleri, programın yapıları ve ders dağılım dengeleri (Zorunlu-seçmeli ders dağılım dengesi vb.) gözetilmiştir. Ders kazanımları ile program çıktıları, açık, anlaşılır, gerçekçi ve sürdürülebilir şekilde eşleştirilmiş ve tüm programlarda içselleştirilmiş, ders tanımlama formları ile güncel müfredata açıkça yansıtılmıştır. Programların yeterlilikleri, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikleri Çerçevesini karşılayacak şekilde her program için ayrı ayrı tanımlanmıştır ve tüm lisansüstü programlar için bu süreçler tamamlanmıştır. Program Akademik Kurullarınca onaylanan değişiklikler, Enstitü Kurulu onayı ile Üniversite Eğitim-Öğretim Komisyonuna değerlendirilmek üzere iletilmiş, Üniversite Eğitim-Öğretim Komisyonunun ve Senatonun onayı sonrasında yürürlüğe girerek, ilgili web sitelerinde, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Bilgi Paketi- Akademik Birimler kısmında ilan edilmiştir.

B.1.4. Öğrenci iş yüküne dayalı ders tasarımı

Derslerin haftalara göre iş yükü dağılımlarını program açmayı teklif eden anabilim dalı başkanlığı belirlemektedir. Programın tasarımı ve onayı veya güncellenmesi sürecinde programda yer alan tüm derslerin AKTS kredileri, ders tanıtım formu üzerinde tanımlanarak anabilim dalı kurulunda görüşüldükten sonra TYYÇ Uyumu ve Müfredat Revizyonu Kılavuzundaki rehber ilkelere göre hesaplanmakta, enstitü kurulu, Eğitim-Öğretim Komisyonu ve Senato onayı sonrasında Bologna Bilgi Sistemi üzerinden paylaşılmaktadır. Öğretim elemanları yürüttükleri derslerin AKTS kredilerini, bir AKTS kredisinin 25-30 saatlik iş yüküne karşılık geldiğini dikkate alarak hesaplamaktadır.

B.1.5. Programların izlenmesi ve güncellenmesi

Üniversitede programların izlenmesi, güncellenmesi ve akreditasyonuna ilişkin süreçler, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Kalite Eylem Planına göre yapılmaktadır. İlgili eylem planı gereği 2024 yılında 6 lisansüstü programın öz değerlendirme süreçleri tamamlanmıştır. Sağlık Bilimleri Enstitüsünde yürütülen programlara ilişkin öz değerlendirme raporları enstitü web sitesinde “Kalite” sekmesi altında kamuoyu ile paylaşılmıştır. (https://kmu.edu.tr/sabe/sayfa/16477/oz-degerlendirme-raporlari/tr)

B.1.6. Eğitim ve öğretim süreçlerinin yönetimi

Enstitü bünyesinde yürütülen lisansüstü programlarda, yapılması planlanan müfredat güncelleme çalışmaları, programa yeni ders önerileri, dersler ile ilgili yapılacak değişiklik ve düzenlemeler, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine esas alınarak, program akademik kurullarında görüşülerek karara bağlanmakta ve Enstitü‘ye öneri olarak gönderilmektedir. Enstitü’nün Enstitü Kurulu tarafından incelenen öneriler Üniversite Eğitim-Öğretim Komisyonuna gönderilmektedir. Üniversite Eğitim-Öğretim Komisyonunca incelenip uygun görülen öneriler ise Üniversite Senatosunda görüşülerek onaylanmakta ve yürürlüğe girmektedir. Programlarda yeni bir dersin açılabilmesi için ders tanımlama formunun içeriğinde yer alan dersin amaçları, öğrenme çıktıları, haftalık dağılımı, eğitim ve öğretim faaliyetleri ve değerlendirme ölçütleri, dersin iş yükü dağılımı, ders çıktıları ile program çıktıları arasındaki katkı düzeyi gibi bilgilerin detaylı tanımlanması yapılmaktadır. Eğitim-öğretime yönelik bilgi yönetim sistemi olan Bologna Bilgi Sistemi ile lisansüstü programlara ilişkin bilgiler yürütülmektedir. Eğitim-öğretim performansı, birim faaliyet raporu aracılığıyla izlenmekte ve ilgili paydaşlarla değerlendirilerek iyileştirilmektedir.

B.2. Programların Yürütülmesi (Öğrenci Merkezli

Öğrenme Öğretme ve Değerlendirme)

B.2.1. Öğretim yöntem ve teknikleri

Öğretim yöntemi öğrenciyi aktif hale getiren ve etkileşimli öğrenme odaklıdır. Tüm eğitim türleri içerisinde (örgün, uzaktan, karma) o eğitim türünün doğasına uygun; öğrenci merkezli, yetkinlik temelli, süreç ve performans odaklı disiplinler arası, bütünleyici, vaka/uygulama temelinde öğrenmeyi önceleyen yaklaşımlara yer verilir. Bilgi aktarımından çok derin öğrenmeye, öğrenci ilgi, motivasyon ve bağlılığına odaklanılmıştır. Enstitümüzde programların ve derslerin önerilmesi sürecinde içerikleri, öğrenci program kabul/giriş kriterleri, iş yükü hesaplamaları ve program çıktıları, başarı ölçme ve değerlendirmede kullanılan tanımlı süreçler ders öneri formlarında açıklanmış ve Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği ile tanımlanmıştır. AKTS bilgi paketinde programdaki tüm derslerle ilgili öğrenme çıktıları bulunmaktadır. Aynı şekilde programa ait ders değerlendirme yöntem ve kriterleri, kullanılacak kaynaklar, başarının değerlendirme yöntemi ve değerlendirmeye katkısı belirtilmektedir. Tüm programlara ait bilgiler, ders tanımlama formları ve ders izlenceleri içerisinde belirtilmekte ve Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Bilgi Paketi ile web üzerinden yayınlanmaktadır. (https://obs.kmu.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx#)

B.2.2. Ölçme ve değerlendirme

Öğrenci merkezli ölçme ve değerlendirme, yetkinlik ve performans temelinde yürütülmekte ve öğrencilerin kendini ifade etme olanakları mümkün olduğunca çeşitlendirilmektedir. Ölçme ve değerlendirmenin sürekliliği çoklu sınav olanakları ve bazıları süreç odaklı (formatif) ödev, proje gibi yöntemlerle sağlanmaktadır. Ders kazanımlarına ve eğitim türlerine (örgün, uzaktan, karma) uygun sınav yöntemleri planlamakta ve uygulanmaktadır. Sınav uygulama ve güvenliği (örgün/çevrimiçi sınavlar, dezavantajlı gruplara yönelik sınavlar) mekanizmaları bulunmaktadır. Ölçme ve değerlendirme uygulamalarının zaman ve kişiler arasında tutarlılığı ve güvenirliği sağlanmaktadır. Birim, ölçme değerlendirme yaklaşım ve olanaklarını öğrenci-öğretim elemanı geri bildirimine dayalı biçimde iyileştirmektedir Bu iyileştirmelerin duyurulması, uygulanması, kontrolü, hedeflerle uyumu ve alınan önlemler irdelenmektedir. Eğitim öğretimde her ders için uygulanan ölçme değerlendirme yöntemleri ders tanımlama formlarında belirtilmiş olup, ödev, sınav, proje, sunum, materyal tasarlama gibi değerlendirme yöntemleri kullanılmakta ve bunlar öğrenci işleri bilgi sistemine tanımlanmaktadır. Öğrenci, lisansüstü programın yönetmelik ve yönergelerde ayrıntılı olarak belirtilen eğitim sürecini tamamlayarak tez savunma sınavına girmektedir. Tez savunma ve yeterlik sınavlarına diğer öğretim üyeleri dinleyici olarak katılabilmekte, yeterlik sınavları yazılı ve sözlü olarak yapılmaktadır.

B.2.3. Öğrenci kabulü, önceki öğrenmenin tanınması ve kredilendirilmesi

Öğrenci kabulü, önceki öğrenmenin tanınması ve kredilendirilmesi ile ilgili ilke ve kurallar, lisansüstü programlara öğrenci kabulü, özel öğrenci kabulü, özel şartlı öğrenci kabulü, yabancı uyruklu veya bir alt eğitimini yurt dışında tamamlayan öğrenci kabulü, bilimsel hazırlık programına öğrenci kabulüne ve yatay geçiş ile programlar arası geçişe ilişkin hükümleri kapsayan Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği çerçevesinde tanımlanıp ilan edilmiştir.

B.2.4. Yeterliliklerin sertifikalandırılması ve diploma

Yeterliliklerin onayı, mezuniyet koşulları ve karar süreçleri açık, anlaşılır, kapsamlı ve tutarlı şekilde Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği çerçevesinde tanımlanıp kamuoyu ile paylaşılmıştır. Sertifikalandırma ve diploma işlemleri bu tanımlı süreçlere uygun biçimde yürütülmektedir. Diploma, sertifika gibi belge talepleri özenle takip edilmektedir. Öğrencilerin diploma alabilmeleri için önce enstitü öğrenci işleri bürosundan ilişik kesme işlemi yapmaları gerekmektedir. Mezunlar, diplomalarını Enstitüden şahsen veya noter vekâleti yoluyla alabilmektedir. Mezuniyet-ilişik kesme süreci, ilgili iş akış şemasına göre yürütülmektedir. Öğrenci iş yükü kredisi değişim programlarında herhangi bir ek çalışmaya gerek kalmaksızın tanınmaktadır.

B.3. Öğrenme Kaynakları ve Akademik Destek Hizmetleri

B.3.1. Öğrenme ortam ve kaynakları

Öğrenme kaynaklarının başında Üniversitemiz Merkez Kütüphanesi gelmektedir. Öğrenciler, 2024 yılında Yunus Emre Yerleşkesinde bulunan Kütüphanesinden ve bilgisayar laboratuvarlarından hafta içi Salon Hizmetleri: 08:00 -17: 00 7/24 Çalışma Alanı:   08:00 - 23:59, Hafta Sonu Cumartesi / Pazar Salon Hizmetleri: Kapalı 7/24 Çalışma Alanı:   08:00 - 23:59 olmak üzere yararlanmışlardır.  Uzaktan ve karma eğitimde öğrencilere öğrenme kaynak ve materyalleri, Enstitüde tez savunmaları, tez izleme komitesi toplantıları ve bazı seminer dersleri, PERCULUS sistemi aracılığı ile yürütülmektedir. PERCULUS ile yürütülen eş zamanlı ve eş zamansız dersler, derslerde kullanılan materyaller, öğretim elemanları tarafından öğrencilere verilen ödevler, sınavlar gibi etkinlikler bu sunucular aracılığıyla oluşturulup kayıt altına alınmaktadır. PERCULUS'daki iyileştirmeler, UZEM tarafından yapılmaktadır. 2024 yılında 2 doktora tezi ve 24 yüksek lisans tezi, tamamlanmıştır. 2024 yılında enstitüde çoğu program/yazılım tahakkuk amacıyla kullanılsa da öğrenci işlerinin yürütülmesinde Proliz Öğrenci Bilgi Sisteminden yararlanılmaktadır.

B.3.2. Akademik destek hizmetleri

Öğrencinin akademik gelişimini takip eden, yön gösteren, akademik sorunlarına ve kariyer planlamasına destek olan bir danışman öğretim üyesi bulunmaktadır. Danışmanlık sistemi öğrenci portfolyosu gibi yöntemlerle takip edilmekte ve iyileştirilmektedir. Öğrencilerin danışmanlarına erişimi kolaydır ve çeşitli erişimi olanakları (yüz yüze, çevrimiçi) bulunmaktadır. Öğrencilerimiz üniversite kütüphane veri tabanını Proxy ayarlarını yaparak kampüs dışından rahatlıkla kullanabilmektedirler. Enstitü binamızda öğrencilerimiz kablosuz internet ağına elektronik posta adresi ve şifreleriyle kolaylıkla bağlanılabilmektedir. Öğrencilerimiz sistem üzerinde danışmanlarına e-mail, sms atabilmekte, yüz yüze istedikleri zaman görüşebilmektedir.

B.3.3. Tesis ve altyapılar

Tesis ve altyapılar (yemekhane, yurt, teknoloji donanımlı çalışma alanları; sağlık, ulaşım, bilişim hizmetleri, uzaktan eğitim altyapısı) ihtiyaca uygun nitelik ve niceliktedir, erişilebilirdir ve öğrencilerin bilgisine/kullanımına sunulmuştur. Barınma ihtiyaçları çok fazla olmasa da lisansüstü öğrenciler, Kredi ve Yurtlar Kurumuna ve özel sektöre ait yurtlara rahatlıkla yerleştirilebilmektedir. Öğrenciler, il genelindeki sağlık kurumlarından hizmet alabilmektedir. Sağlık Bilimler Enstitüsünün bulunduğu Yunus Emre Yerleşkesine ulaşımda belediye otobüslerini ve özel halk minibüslerini kullanmaktadır. Öğrenciler, Yunus Emre Yerleşkesinde bulunan Kütüphanesinden ve bilgisayar laboratuvarlarından hafta içi Salon Hizmetleri: 08:00 -17: 00 7/24 Çalışma Alanı:   08:00 - 23:59, Hafta Sonu Cumartesi / Pazar Salon Hizmetleri: Kapalı 7/24 Çalışma Alanı:   08:00 - 23:59 olmak üzere yararlanmışlardır. Tesis ve altyapı hizmetleri, Öğrenci Memnuniyet Anketi ile izlenmektedir.

B.3.4. Dezavantajlı gruplar

YÖK 2023 Engelsiz Üniversite Ödüllerinde 7 bayrak almaya hak kazanan üniversitemizde Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Engelsiz Üniversite Birimi Çalışma Usul ve Esasları mevcuttur. (https://kmu.edu.tr/mevzuat/bilgi/1065/karamanoglu-mehmetbey-universitesi-engelsiz-universite-birimi-calisma-usul-ve-esaslari) Engelsiz üniversite uygulamaları, Öğrenci Memnuniyet Anketi ile izlenmektedir.

B.3.5. Sosyal, kültürel, sportif faaliyetler

Üniversite genelinde öğrenci topluluk ve kulüplerinin kuruluş ve işleyişleri, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Öğrenci Toplulukları Yönergesine göre sürdürülmektedir. (https://dosya.kmu.edu.tr/mevzuat/userfiles/files/KM%C3%9C%20%C3%96%C4%9Frenci%20Topluluklar%C4%B1%20Y%C3%B6nergesi.pdf) Topluluk ve kulüplerin faaliyetleri, Sağlık, Kültür ve Spor (SKS) Daire Başkanlığı tarafından planlanmakta, Öğrenci Toplulukları Değerlendirme Kurulu tarafından değerlendirilmekte, bu değerlendirme kurulu adına ilgili Rektör Yardımcısı tarafından onaylanmakta, Öğrenci Toplulukları Değerlendirme Kurulu tarafından izlenmektedir. Enstitüye bağlı öğrenci topluluk ve kulübü olmadığından 2024 yılında öğrenci topluluk ve kulüplerinin yürüttüğü herhangi bir etkinlik bulunmamaktadır.

B.4. Öğretim Kadrosu

B.4.1. Atama, yükseltme ve görevlendirme kriterleri

Kamuoyu ile paylaşılan Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Öğretim Üyeliği Kadrolarına Başvurma, Yükseltilme ve Atanmayla İlgili Değerlendirme Yönergesi ile belirlenen öğretim elemanı atama, yükseltme ve görevlendirme süreç ve kriterleri, enstitü öğretim kadrosu için de geçerlidir. Adaylar, 657 sayılı Kanunun 48. maddesinin tüm şartlarını taşımalıdırlar. Enstitümüz kadrosunda akademik personel bulunmamaktadır. Öğretim elemanı ders yükü ve dağılım dengesi, ana bilim dalı kurullarında şeffaf olarak paylaşılmaktadır. Ana bilim dalı başkanlıkları, her dönemin başında akademik kadro ile yürütecekleri ders arasındaki uyuma ilişkin ders uyum tablosunu kararda belirtilen kriterlere göre doldurmaktadır. Akademik kadronun uzmanlık alanı ile yürüttükleri ders arasında uyumun sağlanması amacıyla kadrolu olmayan öğretim elemanı da görevlendirilebilmektedir. Enstitüden diğer kurumlara/birimlere görevlendirilen ve enstitüde sözleşmeli olarak görev yapan uluslararası (yabancı uyruklu) akademik personel bulunmamaktadır. Öğretim elemanı atama, yükseltme ve görevlendirme süreç ve kriterleri, yönergede yapılan değişikliklerle iyileştirilmektedir.

B.4.2. Öğretim yetkinlikleri ve gelişimi

Öğretim elemanlarının öğretim yetkinliğini geliştirme ile ilgili tüm süreçler, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Eğiticilerin Eğitimi Prosedürü kapsamında tanımlanmıştır. ( https://dosya.kmu.edu.tr/mevzuat/userfiles/files/KMU%20E%C4%9Fiticilerin%20E%C4%9Fitimi%20Prosed%C3%BCr%C3%BC%20V3.pdf) Her yıl UZEM (Uzaktan Eğitim Merkezi tarafından eğitim programı düzenlenmektedir. Eğiticilerin eğitimi programının içeriği, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Eğiticilerin Eğitimi Prosedüründe belirlenen içeriklerden oluşmaktadır. Enstitü tarafından düzenlenen eğiticilerin eğitimi programı bulunmamaktadır. Ana bilim dalları, öğretim elemanlarına yönelik düzenlenen programların içeriğini, katılımcı bilgilerini, paydaş görüşleri ve memnuniyet düzeylerini Kalite Koordinatörlüğüne iletmektedir.

B.4.3. Eğitim faaliyetlerine yönelik teşvik ve ödüllendirme

Üniversite, öğretim elemanlarının işe alınması, atanması ve yükseltilmesi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Öğretim Üyeliği Kadrolarına Başvurma, Yükseltilme ve Atanmayla İlgili Değerlendirme Yönergesine göre yapılmaktadır. ( https://kmu.edu.tr/mevzuat/bilgi/1070/karamanoglu-mehmetbey-universitesi-ogretim-uyeligi-kadrolarina-basvurma,-yukseltilme-ve-atanmayla-ilgili-degerlendirme-yonergesi) Belli aralıklarla üniversitemiz kriterleri, kurum performansını artıracak, öğretim üyelerinin potansiyellerini ortaya çıkaracak şekilde güncellenmektedir. Programlarda ders görevlendirmeleri, ilgili program anabilim dalı akademik kurul kararı ve enstitü yönetim kurulu kararı ile yapılmaktadır. Enstitümüz bünyesinde verilmesi düşünülen “En Başarılı Lisansüstü Tez Ödülleri” planlanmış ancak henüz uygulamaya konulamamıştır.

C. ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME

C.1. Araştırma Süreçlerinin Yönetimi ve Araştırma

Kaynakları

C.1.1. Araştırma süreçlerinin yönetimi

Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsünde yapılan araştırmalar enstitümüze bağlı olan ana bilim dalı, bilim dalı ve programlarda yürütülen tezli, tezsiz yüksek lisans ve doktora programları ile yürütülmektedir. Bu programlardaki araştırma süreçleri Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinde belirtilen kurallarla belirlenmiştir. Bu süreçler aday başvuruları, değerlendirme ve sonuçların ilanı, programlara kesin kayıt işlemleri, ders alma işlemleri, danışman atanması, tez konusunun belirlenmesi, doktora yeterlik sınavı, tez izleme komitesi ve tez izleme süreci, tez çalışması, tezin hazırlanması, tez jürilerinin belirlenmesi ve tezin sonuçlandırılması aşamalarını içermektedir. 05/08/2021 tarihli ve 31559 sayılı Resmi gazetede yayınlanan yeni lisansüstü eğitim-öğretim ve sınav yönetmeliğine göre “Doktora tezinin savunmaya alınabilmesi için Fen ve Sağlık Bilimleri Enstitülerine kayıtlı bir öğrencinin doktora tez konusu veya alanı ile ilgili en az bir adet makaleyi SCI, SCI-EXP, alan indeksleri, diğer uluslararası indeksler veya TR Dizin tarafından taranan bir dergide yayımlatmış veya DOI numarası/kabul yazısı almış olması; Sosyal Bilimler Enstitüsüne kayıtlı bir öğrencinin doktora tez konusu veya alanı ile ilgili en az bir adet makaleyi diğer uluslararası indeksler veya TR Dizin tarafından taranan bir dergide yayımlatmış veya DOI numarası/kabul yazısı almış olması veya en az bir karma sanatsal etkinliğe katılmış olması şartlarından birini/birkaçını yerine getirmesi, doktora/sanatta yeterlik tez savunma jürisinin kurulması için zorunludur şartı aranır” ve “Yüksek lisans tezinin savunmaya alınabilmesi için öğrencinin tez konusu veya alanı ile ilgili olmak koşuluyla en az bir adet ulusal veya uluslararası bilimsel makalesinin yayımlanması veya yayına kabul edilmesi; ulusal veya uluslararası bir kitap bölümünün yayımlanması veya yayına kabul edilmesi; ulusal veya uluslararası kongre, sempozyum veya bilimsel toplantılarda sözlü veya poster bildirisinin sunulması veya sunuma kabul edilmiş olması gerekir. Öğrencinin bu şartlardan en az birini yerine getirmesi, yüksek lisans tez savunma jürisinin kurulması için ön şart olarak aranır.” maddeleri eklenerek lisansüstü tez projelerinden üretilen yayınlarla tezlerin kalitesinin arttırılması hedeflenmiştir. (https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/08/20210805-15.htm)

C.1.2. İç ve dış kaynaklar

Araştırma ve tez projelerini yürütmek amacıyla en önemli kaynaklarımızdan biri Bilimsel Araştırma Projeleridir (BAP) ve BAP uygulama yönergesine göre lisansüstü tez projeleri önemli ölçüde desteklenmektedir. TÜBİTAK projeleri, Üniversitedeki en önemli dış araştırma kaynağını oluşturmaktadır. Ancak enstitüde 2024 yılında tamamlanmış herhangi bir TÜBİTAK projesi ve/veya uluslararası kurum ve kişilerden sağlanan mali kaynaklarla tamamlanmış herhangi bir proje bulunmamaktadır.

C.1.3.Doktora programları ve doktora sonrası imkanlar

Doktora programlarının başvuru süreçleri Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine (Resmî Gazete Tarihi: 05.08.2021 / 31559 sayı) göre yürütülmektedir. Başvuruya ilişkin asgari kriterler anabilim/bilim/program akademik kurul kararıyla belirlenerek enstitü yönetim kurulu kararıyla karara bağlanır. Adaylar başvurularını sistem üzerinden online olarak belgelerini yükleyerek yapar. Lisansüstü öğrenciler ile memnuniyet anketi çalışmaları yıllık olarak gerçekleştirilmektedir. Doktora sonrası imkânlarının sağlanabilmesi için birimimizde bir yönerge bulunmamaktadır. Üniversitemizde araştırma-geliştirme faaliyetleri ile eğitim-öğretim süreçleri, BAP Birimi tarafından desteklenen tez projeleri ile entegre edilmektedir. Lisansüstü tez projelerinde tez danışmanı proje yürütücüsü iken öğrenci, yardımcı araştırmacıdır. Enstitüde 2024 yılında tamamlanmış BAP destekli 3 (üç) tez projesi tamamlanmıştır. https://kmu.edu.tr/sabe/sayfa/21592/tamamlanan-bap-projeleri/tr)

C.2. Araştırma Yetkinlikliği, İşbirlikler ve Destekler

C.2.1. Araştırma yetkinlikleri ve gelişimi

Birimimiz ERASMUS gibi programlara katılımı desteklemekte ve araştırma kadrosunun bilgi ve becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Üniversitemiz Erasmus+İkili Anlaşmalar web sayfamızda belirtilmiştir. (https://dosya.kmu.edu.tr/sabe/userfiles/files/Erasmus%20anla%C5%9Fma%20listesi%20%C3%B6%C4%9Frenci%2030_09_2025.pdf)

C.2.2. Ulusal ve uluslararası ortak programlar ve ortak araştırma birimleri

Birimde ulusal ve uluslararası ortak programlar ve ortak araştırma birimleri henüz bulunmamaktadır. Bunların yanı sıra, birim eğitim öğretim süreçlerinde, üniversitemizin farklı birimlerinden alanda akademik çalışmaları bulunan öğretim üyeleri, birim programlarında ders vermek üzere görevlendirilmektedir.

C.3. Araştırma Performansı

C.3.1. Araştırma performansının izlenmesi ve değerlendirilmesi

Sağlık Bilimleri Enstitüsünde ders veren ve danışmanlık yapan öğretim üyelerinin performans verileri kadrolarının bağlı olduğu fakülte tarafından takip edilmektedir. Enstitü bünyesinde araştırma faaliyetleriniz izlemeye, ödüllendirmeye ve dış paydaşlar tarafından değerlendirilmesine yönelik bir mekanizma söz konusu değildir.

C.3.2. Öğretim elemanı/araştırmacı performansının değerlendirilmesi

Akademik personelin Ar-Ge performansı, Akademik Teşvik Ödeneği Yönetmeliği ile başlayan uygulama ile izlenmektedir. Enstitümüz kadrosunda görev yapan akademik personel bulunmamakla birlikte Enstitümüz öğrencileri BAP yer almakta olup web sayfamızda belirtilmiştir. (https://kmu.edu.tr/sabe/sayfa/21592/tamamlanan-bap-projeleri/tr)

D.TOPLUMSAL KATKI

D.1. Toplumsal Katkı Süreçlerinin Yönetimi ve Toplumsal Katkı Kaynakları

D.1.1. Toplumsal katkı süreçlerinin yönetimi

Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri arasında yer alan ormanları, sulak alanları, kurak alanları ve dağlar gibi karasal eko-sistemleri korumayı ve eski haline getirme hedeflerine katkıda bulunmak üzere Üniversitemiz tarafından ağaç dikme etkinliği gerçekleştirilmiş olup yöneticilerimiz, idari personelimiz ve öğrencilerimiz etkinliğe katılmıştır. (https://www.kmu.edu.tr/duyuru/16806/bugun-saat-1111%E2%80%99de-agac-dikimi-yapilacaktir/tr)

D.1.2. Kaynaklar

Kurumun toplumsal katkı faaliyetlerini sürdürebilmek için uygun nitelik ve nicelikte fiziki ve teknik kaynaklar üniversite ve ilgili birimce karşılanmakta olup, birimimizin bu alan ile ilgili mali kaynağı bulunmamaktadır. Üniversitemizin çeşitli birimlerince yapılan etkinliklere lisansüstü öğrencilerimizde katılmıştır. (https://kmu.edu.tr/sbf/haber/41176/turkiye-saglik-politikalari-karaman%E2%80%99da-masaya-yatirildi-sektorun-liderleri-gelecegin-yoneticileri-ile-bulustu/tr) Toplumsal katkı etkinliklerinde Rektörlüğümüz Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı her türlü desteği vermektedir.

D.2. Toplumsal Katkı Performansı

D.2.1.Toplumsal katkı performansının izlenmesi ve değerlendirilmesi

Toplumsal katkı alanında yapılması gereken iyileştirilmeler, Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı tarafından önlem alınmak üzere enstitüye bildirilmektedir. Lisansüstü öğrencilerin sosyal, kültürel ve sportif faaliyetlere ilişkin memnuniyet düzeyleri kanıtlarda yer almaktadır. (https://kmu.edu.tr/kalite/sayfa/16108/anketler/tr)