SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU

Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu

Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi/ Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu

PROGRAM ÖĞRETİM AMAÇLARI

DİŞÇİLİK HİZMETLERİ

Ön lisans eğitimi veren bir programdır.
Programda ağız ve diş sağlığına yönelik mesleki dersler teorik ve pratik olarak verilmektedir. Eğitim planında mesleki derslerin yanı sıra, temel tıbbi derslerin (Anatomi) alınması zorunludur. Bu derslerin yanı sıra (İşaret Dili, İletişim Becerileri, Meslek etiği, Araştırma Yöntemleri gibi) seçmeli dersler yer almaktadır.

Eğitim Uygulama Alanları ve Program Olanakları: preklinik labaratuvarı, dişhekimliği fakültesi hastanesinde staj eğitimi

Uygulamalı eğitime yönelik olarak; dişhekimliği pratiğinde kullanılan malzemelerin öğretileceği uygulamalı dersler bulunmaktadır. Programda uygulamalı eğitimde kullanılan malzemeler yüksekokulun bütçesinden ve bilimsel proje kaynaklarından desteklenmektedir. Üniversitemiz bünyesinde öğrencilerin staj yapabilecekleri dişhekimliği fakültesi hastanesi bulunmaktadır.

 

AMELİYATHANE HİZMETLERİ

Ön lisans eğitimi veren bir programdır.
Programda ameliyathaneye yönelik mesleki dersler teorik ve pratik olarak verilmektedir. Eğitim planında mesleki derslerin yanı sıra, temel tıbbi derslerin (Anatomi, fizyoloji, mikrobiyoloji) alınması zorunludur. Bu derslerin yanı sıra (İşaret Dili, Beslenme İlkeleri, İletişim Becerileri, Meslek etiği ve Sağlık Kayıt Sistemleri, Araştırma Yöntemleri gibi) seçmeli dersler yer almaktadır.

Eğitim Uygulama Alanları ve Program Olanakları Ameliyathane Hizmetleri Bölümü Laboratuvarı Tıbbi Girişim Teknik Odası Eğitim Hastaneleri Ameliyathanelerinde staj eğitimi

Uygulamalı eğitime yönelik olarak; cerrahi yıkama ve giyinme olanakları olan, temel cerrahi aletler ve cerrahi girişim sırasında kullanılan sarf malzemeleri içeren bir ameliyathane laboratuvarı bulunmaktadır. Programda uygulamalı eğitimde kullanılan malzemeler yüksekokulun bütçesinden ve bilimsel proje kaynaklarından desteklenmektedir. Öğrencilerin staj yapabilecekleri gelişmiş teknolojik donanım ve ekipmanları içeren ameliyathaneler, ve merkezi sterilizasyon ünitesi mevcuttur.

 

ÇOCUK GELİŞİMİ

Ön lisans eğitimi veren bir programdır.
Çocuk Gelişimi programının amacı, 0-6 yaş arası (okul öncesi) gerek normal gelişim gösteren, gerekse özel eğitim gereksinimi olan çocukların tüm gelişim alanlarını (zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal ve duygusal) destekleyici teorik ve uygulamalı eğitim programları ile çocuğa, aileye, eğitimciye ve topluma hizmet sunan Çocuk Gelişimcisi ve Eğitimcisi yetiştirmektir.

Bu programda sözkonusu amaca uygun mezunlar yetiştirebilmek amacıyla, çocukların fiziksel, zihinsel, bilişsel ve psiko-motor gelişim süreçleri göz önüne alınarak ders programları oluşturulmuştur. Bu çerçevede ruh sağlığı, özel eğitim, jimnastik, animasyon, drama, müzik, resim, kukla ve oyuncak yapımı, oyun ve oyun materyalleri gibi dersler temel dersler olarak seçilmişlerdir. Ayrıca, program dersleri; zorunlu alan dersleri yanında bilgisayar ve yabancı dil bilgisi dersleri ile de desteklenecektir.

Çocuk Gelişimi programında, çocukların beceri ve davranışları, çoklu zeka kuramına göre yeteneklerinin saptanması ve buna uygun eğitim-öğretimin düzenlenmesi temel ilke olarak kabul edilmiştir. Çocuklarda yaratıcı düşünceyi geliştirmek ve çocukların yaparak – yaşayarak öğrenmelerini sağlamak amacıyla, motivasyon ve güdülemeye gereken önemin verilmesi amaçlanmıştır. Diğer yandan, bu programın hedef ve amaçları arasında; çocukları hem okula hazırlamada hem de günlük yaşamlarında karşılaştıkları sorunlarla kolay baş edebilmeleri için doğru düşünme ve doğru karar verebilmelerine fırsat verilmesi hedeflenmiştir.

 

DİYALİZ

Uzman hekiminin gözetiminde; diyaliz tedavisi alan tüm hastaların diyaliz makinasının hazırlanması, diyalizin başlatılması, diyalizin sürdürülmesi ve diyalizin sonlandırılması işlemlerinin gerçekleştirilmesi, diyaliz işlemleri öncesi, devam ederken ve sonunda karşılaşılan sorunların giderilmesi, diyaliz cihazlarının günlük, haftalık ve aylık bakımlarının sağlanması aşamalarında çalışacak; güncel tıbbi bilgileri takip eden, hastaya maksimum fayda sağlayacak yetkin sağlık teknikeri yetiştirilmesidir.

 

ECZANE HİZETLERİ

Ülkemizin ekonomik anlamda gelişmesiyle birlikte, sağlık hizmetlerindeki gelişmeler ve sağlık sistemi içindeki çalışma alanları gün geçtikçe genişlemekte ve buna bağlı olarak sağlık sektörüne verilen önem de giderek artmaktadır. Bu nedenle Eczane Hizmetleri programının amacı; sağlık hizmeti veren eczanelerin ve ilaç sektörünün ihtiyaç duyduğu ara elemanı tamamen bilimsel bir ortamda eğitmek, gerekli bilgi ve donanıma sahip, mesleki becerileri kazanmış olan elemanlar olarak yetiştirerek, doktorlarca düzenlenen reçetelerde yer alan hazır ilaçları müşteriye sunan, hazırlanması gerekli ilaçları eczacı gözetiminde hazırlayan, laboratuvarda, ilaç sektöründe, ilaç depolarında ara eleman olarak çalışabilecek nitelikli teknik elemanları yetiştirmektir.

 

ENGELLİ BAKIMI VE REHABİLİTASYON

Engelli Bakımı ve Rehabilitasyon Önlisans Programının amacı, bakım ve rehabilitasyon hizmetlerinde uzman olan sağlık profesyonellerine destek sunabilen, yetersizliği olan özel gereksinimli bireylerin günlük yaşam aktivitelerindeki gereksinimlerini karşılayıcı ve kolaylaştırıcı bilgi ve beceriye sahip nitelikli insan kaynağı yetiştirmektir.

 

EVDE HASTA BAKIMI

Günümüzde sağlık hizmetlerinden yararlanma imkânının artmasıyla birlikte sağlık kurumuna gidemeyecek olan veya terminal dönemdeki hasta bireylere evde sağlık hizmetlerinin profesyonel sağlık ekibi üyeleri tarafından sunulması gündeme gelmiştir. Yalnızca tedavi edici değil, koruyucu, destekleyici ve rehabilite edici sağlık ve sosyal hizmetlerine duyulan ihtiyaç ve talebin artmasına bağlı olarak eğitimli ve donanımlı sağlık personeli ihtiyacı da artmaktadır. Bu amaçla Sağlıkta Dönüşüm Projesi gereği, Sağlık Bakanlığı’na bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarınca evde sağlık hizmetlerinin verilmesine yönelik 10.03.2005 tarihli “Evde Sağlık Hizmetleri Sunumu Hakkında Yönetmelik” ve 01.02.2010 tarihli “Sağlık Bakanlığınca Sunulan Evde Sağlık Hizmetlerinin Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönerge” yürürlüğe girmiştir.

Evde hasta bakımı esas olarak bireyin sağlık bakım uygulamalarına yönelik gereksinimlerinin evinde karşılanmasını kapsamaktadır. Bireylerin ailelerinden ve sosyal çevrelerinden ayrılmadan, ihtiyaç duydukları sağlık ve bakım hizmetlerine kendi ortamlarında ulaşmalarını sağlayarak bireyin dolayısıyla toplumun yaşam kalitesi düzeyini yükseltmeyi hedeflemektedir.

 

FİZYOTERAPİ

Fizyoterapi Rehabilitasyon eğitimi benimsenen uluslararası standartlarda, en az dört yıl lisans düzeyinde eğitim alan mesleki otonomisi olan mensupları yetiştirir. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, birey veya toplumların yaşamları boyunca fonksiyonel yeteneklerini ve hareket kabiliyetlerini geliştirmek, artırmak amacı ile yapılan tüm yaklaşımları kapsar. Hastalık, bozukluk ve çevresel faktörlerin etkisi ile ortaya çıkan hareket ve fonksiyonu tehdit eden her türlü yaklaşımı içerir. Diğer taraftan yaşam kalitesinin korunması ve artırılması amacı ile sağlığın geliştirilmesi, hastalık durumunun önlenmesi, tedavi, rehabilitasyon gibi kavramlara da yer verir.
Genel olarak fizyoterapi ve rehabilitasyon eğitimi :

  • Edindikleri bilgi birikimi ile birey, aile ve toplumun sağlığını etkileyebilecek her türlü gelişim ve değişimlere duyarlı ve bunları verdiği hizmete yansıtabilen,
  • Sağlık alanında bilimsel bilgiye ulaşabilen, güncel literatürü izleyen, değerlendiren ve uygulayabilen
  • Sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin Fizyoterapi Rehabilitasyon gereksinimlerini saptayabilen, bu gereksinimleri mesleki standartlar düzeyinde karşılayabilmek için gerekli Fizyoterapi ve ilişkili rehabilitasyon programının tanımlamasını yapabilen, uygulayabilen,
  • Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen profesyönel fizyoterapistler yetiştirmeyi amaçlamaktadır.

 

İLK VE ACİL YARDIM

İlk ve Acil Yardım Teknikerliği Önlisans Programının amacı; hastalık yada kaza sırasında ilk anda olay yerinde uygulanacak tedavi ve bakım hizmetini verip, hastanın veya yaralının donanımlı ambulansla hastaneye taşınmasını sağlayacak Acil Yardım Teknikeri yetiştirmektir. Ambulans teknikeri olmak için kişilerin fen bilimlerine, özellikle biyolojiye ilgili ve bu alanda başarılı, hasta ve zayıf insanlara yardım etmekten hoşlanan, bedence sağlıklı ve güçlü, çabuk ve doğru karar verebilen, dikkatli, soğukkanlı ve sorumluluk duygusu güçlü, başkaları ile iyi iletişim kurabilen kimseler olmaları gerekir.

 

İŞ VE UĞRAŞI TERAPİSİ

İş ve Uğraşı Terapisi, anlamlı ve amaçlı aktivitelerle sağlığı ve refahı geliştiren kişi merkezli bir sağlık mesleğidir. İş Uğraşı teknikerlerinin temel amacı kişilerin günlük yaşam aktivitelerine katılımını sağlamak ve aktivitelerinde bağımsız olmalarını sağlamaktır. İş uğraşı terapi teknikerleri, ergoterapistler ile birlikte bireylerle, gruplarla veya topluluklarla iş birliği içinde çalışmak için gerekli bilgi, beceri ve davranışlarla donatılan tıbbi, sosyal, davranışsal, psikolojik, psikososyal ve ergoterapi bilimi alanında eğitime sahiptir.

 

ODYOMETRİ

İşitme kaybı ve denge bozukluğu hastalarının tanısı için gereken bilimsel yöntemleri bilen, temel odyolojik testleri uygulayabilen, mesleki yabancı dil (İngilizce) bilgisine sahip, konusundaki güncel gelişmeleri izleyebilen, değişik olanaklardan yararlanarak kendini sürekli geliştiren, sözel iletişim becerileri güçlü, yeni teknolojik gelişmeleri uygulama becerisine sahip, nitelikli sağlık teknikeri yetiştirmektir.

İşitme kaybı ve denge bozukluğu hastalarının tanısı konusunda bilimsel yöntemleri bilen, temel odyolojik testleri uygulayabilen, konusundaki güncel gelişmeleri izleyebilen, değişik olanaklardan yararlanarak kendini sürekli geliştiren, sözel iletişim becerilerine sahip, yeni teknolojik gelişmeleri yetkinlikle uygulama becerisine sahip, nitelikli sağlık teknikeri yetiştirmektir. Programda, fizyoloji, anatomi, fizik, ses fiziği, tıbbi terminoloji, ilk yardım gibi temel tıp bilimlerine ait dersler yanı sıra, genel kültür dersleri yer almaktadır. Mesleki dersler olarak işitme ve ölçümü, işitme ve konuşma anatomi-fizyolojisi, işitme kayıpları, işitme genetiği, işitme cihazları, çocuk odyolojik test yöntemleri, dil gelişimi ve konuşma bozuklukları, odyolojide atölye çalışması, psikoakustik, örnek olay analizi, vestibuler sistem ve testleri, yenidoğan işitme taraması, objektif işitme testleri ile klinikte eğitim ve uygulama dersleri yer almaktadır. Öğretim planında yer alan seçmeli derslerle mesleki gelişim ile sosyal ve kültürel gelişim desteklenmektedir. 1. sınıf sonunda 6 hafta stajlarını DEÜ Hastanesinde İşitme Konuşma ve Denge Ünitesinde odyolog ve KBB Hekimi denetiminde yapmaktadırlar. Öğrenciler, tıbbi etik ve mesleki kurallara sıkı sıkıya bağlı, hasta haklarına saygılı her an her şartta verilen görevi yerine getirebilecek ruhsal ve fiziksel yapıya sahip kişiler olarak yetiştirilmektedir.

 

OPTİSYENLİK

Optisyen, görme kusurlarının giderilmesinde uzman doktor tarafından düzenlenen
reçeteye uygun görme gereçlerinin (gözlük cam- çerçeve, kontak lens), belirtilen
diyoptri, optik merkez, aks, lens ham maddesi, lensin ve çerçevenin fiziki özelliklerini
göz önünde bulundurarak teknik esaslara uygun gözlük kullanıcısının kullanım
özelliklerine göre sağlıklı olarak hazırlanması alanında eğitim alan sağlık teknikeridir.
Görme bozukluklarının düzeltilmesi ve giderilmesi için dizayn edilmiş optik gereçleri
tedarik eden ve hastaya uygulanmasını sağlayabilecek düzeyde eğitim görmüş
yüksekokul mezunu elemanları yetiştirilmesidir.
Göz hastalıkları uzmanı doktorlar tarafından verilen reçetelere uygun optik camlarını,
gözlük çerçevelerini, koruyucu gözlükleri, güneş gözlükleri ve kontakt lensleri gibi tüm
optik araç gereçleri hastanın kullanımına hazır hale getirip satabilmenin yanında bu
optik araç ve gereçlerin tamirini yapabilen üst düzey donanımlı optisyenler yetiştirmek
hedefindedir.

 

TIBBİ GÖRÜNTÜLEME TEKNİKLERİ

Tıbbi görüntüleme, insan vücudunun çeşitli tekniklerle iç yapısının gösterilmesini ifade eder. Böylelikle hastalıkların teşhis ve tedavisi daha kolay, çabuk ve sağlıklı yapılabilmektedir. Bu yöntemler bütünü, potansiyel bir hastalığa koruyucu önlem almanın yanı sıra, hastalığın seyri ile ilgili de aydınlatıcı bilgi sahibi olunmasını sağlamaktadır. Tıbbi Görüntüleme Programı, hastalıkların teşhis ve tedavisi aşamalarında radyolog hekim tarafından kullanılan ünitelerde, hekimlere yardımcı kalifiye çalışanlar yetiştirmeyi amaçlar. Bu programdan mezun olan öğrenciler, kamu hastaneleri ve özel hastanelerin Radyoloji, Nükleer Tıp, Radyoterapi, Manyetik Rezonans Görüntüleme gibi birimleri ile özel görüntüleme merkezlerinde rahatlıkla çalışabilirler.

 

YAŞLI BAKIMI

Dünyada ve Türkiye’de nüfus yapısı değişmektedir. Bu değişimin bir sonucu olarak yaşlı nüfus oranı artmaktadır. Türkiye nüfusunun %9.1'ini yaşlı nüfus oluşturmaktadır. Yapılan projeksiyonlar bu oranın artarak %10' un üstüne çıkacağını göstermektedir.  Ayrıca kentleşme oranı artmakta ve geleneksel aile yapısı değişime uğramaktadır. Bu değişimlere bağlı olarak yaşlı nüfusun bakım gereksinimleri artmaktadır. Bu alanda farklı boyutlarda hizmet veren meslek elemanları bulunmaktadır. Ancak bu meslek elemanları arasında yaşlıyla uygulama boyutunda hizmeti bire bir yürütecek ve yaşlıyı bütüncül olarak ele alabilecek meslek grubunun bulunmaması nedeniyle bu hizmeti profesyonel olarak yürütebilecek ara elemana gereksinim duyulmuştur. 

Bakıma gereksinimi olan ya da olmayan bütün yaşlı bireylerin bakım ve rehabilitasyonunu yapan ve onların yaşam kalitelerinin artırılmasına katkı sağlayan ara profesyonel elemanlar yetiştirmektir.