Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi/ Tıp Fakültesi

Tıp Eğitimi Ve Bilişimi Anabilim Dalı

TIP EĞİTİMİ VE BİLİŞİMİ ANABİLİM DALI

TARİHÇE

Tıp Eğitimi ve Bilişimi Anabilim Dalı ( TEBAD) 2024 yılında kurulmuştur. Prof. Dr. Füsun SUNAR Anabilim Dalı Başkanı olarak atanmıştır. Anabilim Dalın da tek öğretim üyesi bulunmaktadır.   Anabilim Dalın Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Yunus Emre Yerleşkesindeki Tıp Fakültesi Morfoloji Binasında yeralmaktadır. Anabilim Dalı uygulama laboratuvarları olarak ;dört adet TEBAD odası, bir adet bilgisayar odası, iki adette Mesleki beceri odası olarak düzenlenmiş burada Probleme Dayalı Öğrenim (PDÖ), Kanıta Dayalı Tıp (KDT) ve Hekimlik Uygulamaları yürütülmektedir.

Misyonumuz

 Mezuniyet öncesi ve sonrası tıp eğitimi programlarını geliştirmek ve yürütmek. Tıp eğitimi ile ilgili çağdaş gelişmeleri izlemek ve bu gelişmeleri diğer bölümlerle paylaşmak. Ulusal ve uluslararası bilgi ve belgelere dayalı olarak evrensel doğrular ve çağdaş ilkeler doğrultusunda yapılabilmesi için gereken eğitim, araştırma, danışmanlık hizmeti vermek ve tıp eğitimi alanındaki gelişmelere katkıda bulunmaktır.

 

Vizyonumuz

Tıp eğitimi alanında ulusal düzeyde niteliğini geliştiren, uluslararası düzeyde tıp eğitiminin gelişimine katkıda bulunan, Öğrenen merkezli eğitimi öncelikli kılan, öğretim üyelerinin eğitim becerileri ile ilgili gereksinimlerine yönelik sürekli eğitimlerine katkı sağlayan, tıp eğitimi alanında ulusal ve uluslararası toplantıların düzenlenmesine katkı sağlayan ve ekip çalışmasını benimsemiş ve kurumsallaşmış bir anabilim dalı olmak.

 

AKADEMİK KADRO

Prof. Dr. Füsun SUNAR (Anabilim Dalı Başkanı)

E-mail: fusunsunar@kmu.edu.tr

Tel: 0 338 226 2000

 

Faliyetler

TEBAD bünyesinde bilim, bilim felsefesi, sağlık ve hastalık, araştırma yöntemlerini içeren teorik dersleri, poster yazım kuralları ve etkili sunum yapma becerileri, klinik beceri eğitimleri,  probleme dayalı öğrenim (PDÖ) ve kanıta dayalı tıp (KDT), hekim hasta arasında yaşanan güçlükleri kolaylaştırmayı amaçlayan iletişim temelli eğitimler verilmektedir. Ayrıca PDÖ senaryoları yazımı ve video çekimi yapılması ve   Probleme Dayalı Öğrenim (PDÖ) TEBAD tarafından yapılmaktadır. Yine Tıp Fakültesi içinde eğitimin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesine ilişkin çalışmalarda bulunmaktadır. Tıp Fakültesi Akreditasyon koordinatörlüğü yapılmaktadır.

 

Laboratuvar ve uygulama odaları

 

Bilgisayar Laboratuvarı:

Kanıta dayalı Tıp (KDT) Hekimlerin hastalarla ilgili karar süreçlerinde, var olan bilimsel literatürün sağladığı tüm bilgileri en iyi şekilde özümseyerek, mevcut en iyi kanıtların dikkatli, şeffaf ve akılcı kullanımıdır.  Hekimin bireysel klinik deneyimi ile sistematik taramalar sonucunda elde edilen en iyi bilimsel ve klinik kanıtları birleştirerek kullanması. Hastaların tanı ve tedavi sürecinde karar verirken mevcut en iyi kanıtların, hekimin klinik deneyimi ve hastanın değerleri ile birlikte dikkatli, özenli ve akıllıca kullanılması KDT ile olmaktadır. Bu klinik karar verme sürecinde KDT’nin nasıl kullanıldığı bilgisayar başında, örnek vakalar üzerinden uygulamalı olarak gösterilmektedir. Literatür taramaları ile en iyi kanıtlara ulaşma, bulunan makaleye eleştirel gözle bakma, bu kanıtı hekimin deneyimi ve hastanın beklentisi ile birleştirip karar verme süreci uygulamalı olarak gösterilmektedir.

 

Klinik Beceri Laboratuvarları:   Klinik Beceri, tıp öğrencisinin meslek hayatında bir hekim olarak uygulayacağı işlem ve girişimlerin tümüne verilen isimdir.  Tıp eğitiminin amacı Dünya Tıp Eğitimi Federasyonu tarafından ‘hasta ve toplum için kaliteli koruyucu ve tedavi edici hizmet vermeyi sağlayan bilgi, beceri, değerler ve davranış biçimlerinde yetenekli ve yeterli olan hekimleri yetiştirmek” şeklinde tanımlanmıştır. Fakültemiz tıp doktorluğu eğitim programının hedefi de toplum gereksinimine yanıt verebilen, ülkenin sağlık örgütlenmesini bilen ve sorunlarını anlayan, çağdaş iletişim ve bilgi kaynaklarını etkin kullanabilen, karşılaşacağı yeni problemlerle ilgili profesyonel bir disiplin ve bilimsel bir yöntem benimseyebilen, öğrenme gereksinimini kendisi saptayarak giderebilen hekimler yetiştirmektir. Ulusal Çekirdek Eğitim Programının tüm tıp fakültelerinden mezun olacak hekimler için belirlediği minimum öğrenme çıktılarından biri de klinik becerilerdir. Klinik beceri eğitiminin laboratuvar koşullarında uygulanması, becerilerin, insancıl yaklaşım kavramı benimsenerek, mankenler, modeller, maketler, posterler, simülatörler, gerçek sarf malzemeleri, video ve bilgisayar programları ve simüle hastalar yardımıyla kazanılmasına, her becerinin gerektiği kadar tekrar edilebilmesine, hata yapılıp düzeltilebilmesine, her beceri için öğrenciye geri bildirim verilebilmesine, hastalıkların simüle edilmesine olanak sağlar. Fakültemizde klinik beceri eğitimleri TEBAD koordinatörlüğü ile Acil Tıp Uzman hekimleri tarafından yürütülmektedir. Klinik beceri laboratuvarlarımızda küçük guruplar halinde uygulamalar yapılmaktadır.

TEBAD Odaları: Günümüz toplumlarının sadece birtakım bilgi ve becerileri kazanmış insanlara değil, bunların yanı sıra düşünebilen, bilgiyi uygulayabilen, üretebilen ve problem çözebilen bireylere daha çok gereksinimleri vardır . Tıp eğitiminin temel amacı da, toplumun sağlık gereksinimlerini karşılayabilecek ve hızla değişen tıp uygulamalarına uyum sağlayacak doktorları geleceğe hazırlamaktır . Bu bağlamda, tıp eğitimindeki yenilikçi çalışmalardan biri de, Probleme Dayalı Öğrenme (PDÖ) uygulamalarıdır. Probleme Dayalı Öğrenim (PDÖ), küçük gruplarla yapılan bir problem çerçevesinde temel ve klinik bilimlerin bir arada yürütülmesinin sağlandığı bir eğitim tekniğini ifade eder. TEBAD tarafından hazırlanan senaryolar, gerçek yaşamla uyumlu sağlık sorunlarının  yer aldığı kurgulanmış olgulardır. Problem üzerine hazırlanmış senaryolar, PDÖ  sertifikalı akademisyenler tarafından yönetilerek öğrenciler tarafından çözüme ulaştırılmaktadır. PDÖ, bilginin kazanılmasında edilgen tutumu dışlamayı amaçlar.

PDÖ’de öğrencilerin

*Tıp eğitimi sırasında ve sonrasında bireysel öğrenme yükümlülüğünü üstlenmesi

*Geniş ve esnek bir bilgi zeminine sahip olması

*Yeni bilgi edinme ve değerlendirme becerisi kazanması

*Klinik gerekçelendirmede ustalaşması

*Kişilerarası ilişkilerde ustalaşması

*Klinik stajlara daha iyi hazırlanması amaçtır.