Tıp Fakültesi

DERSLER VE ÖĞRENME ÇIKTILARI

DÖNEM 1

Dönem 1 Öğrenim Çıktıları

 

  1. Hücre yapısını, iç organellerinin işlevlerini ve çeşitlerini öğrenir, hücrelerin vücut sağlığı için kritik öneme sahip olduğunu kavrar. Ayrıca organik moleküller (lipid, protein, karbohidrat) ve makromoleküllerin yapısı ile işlevleri hakkında derinlemesine bilgi edinir.
  2.  İyi hekimlik uygulamaları, etik ve profesyonel değerler hakkında bilgi sahibi olur. Hekimlik ilkelerini öğrenir ve hasta doktor iletişiminde etik kuralları uygular.
  3. Temel iletişim becerilerini geliştirir ve hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleriyle etkin iletişim kurma yeteneği kazanır.
  4. İnsan psikolojisini, ruhsal gelişimi ve psikolojik bozuklukları tanıma becerisi kazanır, sağlık hizmetlerinde bu bilgileri nasıl uygulayacağı konusunda temel bir anlayış geliştirir.
  5. İskelet sistemi, kas dokusu ve kasların işlevlerini öğrenir. Kas dokusunun histolojik özelliklerini ve sınıflandırmalarını anlayarak, kasılma mekanizmalarıyla ilgili derinlemesine bilgi sahibi olur.
  6.  Sinir dokusu ve periferik sinir sisteminin histolojik yapıları ve işlevleri hakkında bilgi edinir, nöromusküler iletişimi ve kasılma süreçlerini kavrar.
  7. Genel embriyoloji hakkında bilgi sahibi olur ve hareket sisteminin fizyolojik temellerini anlar. Kasların fizyolojik işlevlerini ve biyofiziksel özelliklerini açıklar.
  8.  Genetik hastalıkların moleküler temellerini ve toplumsal genetik çeşitliliği öğrenir. Genetik danışma, doğum öncesi tanı ve tarama konularında bilgi edinir.
  9. İlk yardım uygulamaları, kırıklı ve çıkıklı extremite yaralanmalarında stabilizasyon ve servikal boyunluk kullanımı gibi acil tıbbi becerileri öğrenir ve uygular.
  10. Temel biyoistatistik kavramları ve bilimsel araştırmalarda kullanılan istatistiksel yöntemleri öğrenir. Tıp etiği kuramları, hekimlerin etik sorumlulukları ve hasta iletişiminde dikkat edilmesi gereken etik kuralları hakkında bilgi edinir.

Birinci Ders Kurulu: Hücre Ders Kurulu Öğrenim Hedefleri

 

  1. Hücre yapısını, bölümlerini, çeşitlerini ve işlevlerini bilir.
  2. Hücre organellerini, genetik yapısını, DNA sentez ve tamirini, RNA sentez ve tamirini bilir.
  3. Organik moleküllerin ve makromoleküllerin yapısı ve işlevlerini bilir.
  4. Monosakkarit ve polisakkaritlerin genel kimyasal yapısı, sınıflaması, vücutta bulunan karbonhidrat tipleri ve fonksiyonlarını bilir.
  5. Yağ asitleri, nötral lipitler, fosfolipit ve glikolipitlerin yapısal özellikleri, membran fonksiyonları, enerji verimi konularını bilir.
  6. Proteinleri oluşturan aminoasitler, aminoasitlerin sınıflaması, aminoasit-titrasyon eğrileri konularını bilir.
  7. Su, asit-baz, pH, kimyasal bağlar gibi genel kimya konularının tekrarı, gözden geçirilmesini bilir.
  8. İyi hekimlik uygulamaları, etik ve profesyonel değerler, temel iletişim becerilerini,
  9. Tıp tarihi ile ilgili bilgi edinmek, hekimlik ilkelerini bilir.
  10. Davranış bilimleri ilgili ile ilgili temel kavramları, normal insan psikolojisi ile insanın ruhsal gelişimini bilir.
  11. Sağlık hizmetleri ile ilgili temel kavramları, sosyal bilimler ile tıp arasındaki yakınlığı ve bağlantıları öğrenmiş olacaklar gerek kendilerini gerekse hastalarını ve iletişim kurdukları diğer insanları daha iyi anlamak ve tahlil edebilmek açılarından bilgi ve beceri sahibi olur.

İkinci Ders Kurulu: Hücrelerarası İletişim ve İskelet Sistemi Ders Kurulu Öğrenim Hedefleri

 

  1. Anatomiye giriş kavramlarını ve temel Latince terminoloji tanımlar.
  2. Baş ve gövde kemik, eklem, kas ve periferik oluşumlarını öğrenir
  3. Gelişim ve kişilik kuramları, davranışın nörobiyolojik temelleri ve bağımlılık psikofizyolojisini sentezler.
  4. Hücre membranının elektriksel özelliklerini biyofiziksel açıdan değerlendirir.
  5. Hücre membranının fizyolojik özelliklerini açıklar.
  6. Enzim yapısı, enzim fonksiyonları, enzim sınıflamaları, ko-enzimler, enzim aktivitesinin düzenlenmesi konularını açıklar.
  7.  Biyomoleküllerin hücre membranında yerleşim özellikleri, fonksiyonları, membranda taşınma mekanizmalarını açıklar.
  8. Yağda ve suda eriyen vitamin sınıflaması, vitaminlerin girdiği biyo-kimsayasal moleküller, biyokimyasal analizlerde kullanılan basit teknikleri açıklar.
  9. Hücre metabolizması, farklılaşması ve sinyal iletim mekanizmalarını tanımlar.
  10. İnsan genom organizasyonu, genetik bilginin yeni kuşaklara aktarılması, insan genetiğine giriş, kromozomal ve moleküler genetik hastalıkların temeli ve önemini açıklar.
  11. Hücre döngüsü ve hücre ölüm mekanizmalarını bilir.
  12. Kanserin moleküler temelleri, nükleik asit analiz yöntemleri, epigenetik ve yaşlanmayı bilir.

Üçüncü Ders Kurulu: Hareket Sisteminin Yapısal Temelleri Ders Kurulu Öğrenim Hedefleri

 

  1. Kemik, kas, damar ve sinir dokusunun histolojik yapıları tanımlar
  2. Kas, sinir ve doku biyokimyası ile ilgili temel bilgileri tanımlar
  3. Dokuları oluşturan hücrelerin morfolojik yapısını ve bu dokuların fonksiyon ile ilişkisini biyokimyasal açıdan mekanizmalarını açıklar.
  4. Kanın bileşenlerini, fiziksel ve fonksiyonel özelliklerini bilir, kan hücrelerinin biyokimyasal tepkimelerini açıklar.
  5. Kan hücrelerinin normalden az ya da çok olduğu durumların nedenlerini ve sonuçlarını açıklar.
  6. Bağışıklık mekanizmaları ve bu mekanizmaların gelişiminde kan hücrelerinin rolünü kavrar.
  7. Kanama-pıhtılaşma mekanizmaları ve bu mekanizmaların gelişiminde kan hücrelerinin rolünü bilir.
  8. Kalp ve damar sisteminin (arter, ven, kapiller, lenfatik) ilişkisi, morfolojik ve histolojik özellikleri ve gelişimlerini öğrenir.

Dördüncü Ders Kurulu: Hareket Sistemi II Ders Kurulu Öğrenim Hedefleri

 

  1. Üst ekstremite eklem, kas, arter-ven yapısı ve periferik oluşumlarını tanımlar.
  2. Alt ekstremite eklem, kas, arter-ven yapısı ve periferik oluşumlarını tanımlar.
  3. Baş-boyun kasları, arter ven yapısı, sinir yapısını bilir.
  4. Hücre aksiyon potansiyelinin, yerel potansiyelinin oluşumu ve iletilmesini sentezler.
  5. Kas kasılma-gevşeme mekanizmasını, sinir hücresinin yapısı, sinir iletim fizyolojisini ve biyokimyasını öğrendiklerini ifade eder.
  6. Hücrelerin uyarılmasını ve biyofiziksel özelliklerini açıklar.

DÖNEM 2

Dönem 2 Öğrenim Çıktıları:

 

  1. Organların normal yapı ve fonksiyonlarını sistemler altında açıklar.
  2. Hastalıkların oluşum mekanizmalarını, meydana gelen fizyopatolojik değişiklikleri ve farmakolojik ilkelere ilişkin temel bilgileri açıklar.
  3. Toplumda sık görülen hastalıklara ilişkin sorunları tanıma ve temel tıp bilimlerine entegre etme becerisi kazanır.
  4. Tıbbi konularda ilgi duyduğu alanlarda proje temelli olarak derinlemesine çalışır.

Birinci Ders Kurulu: Dolaşım ve Solunum Öğrenim Hedefleri

 

  1. Solunum sistemi anatomisini öğrenir.
  2. Kalp anatomisini, baş, boyun ve thorax arterlerini, venlerini ve lenfatiklerini öğrenir.
  3. Lenfatik sistem anatomisini öğrenir. Bu yapıları makroskopik olarak inceler.
  4. Dolaşım, solunum, hematopoetik ve lenfoid sistemin histolojik yapılarını ve embriyolojik gelişim süreçlerini kavrar, işlevleri ile histolojik yapıları arasındaki bağlantıları kurar. Bu sistemlerin hücrelerini mikroskopik olarak inceler ve tanır.
  5. Dolaşım ve Solunum Sistemlerinin Biyofiziksel ve Biyomekanik Temellerini Tanımlar.
  6. Dolaşım ve Solunum Sistemlerini Pratik Olarak Değerlendirir.
  7. Solunum ve hematopoetik sistem biyokimyasını kavrar ve açıklar.
  8. Solunum ve alveol dinamiğini açıklar.
  9. Dolaşımın biyofiziksel formüllerini kavrar ve açıklar. Kalbin elektro-ritmik çalışması ve iyon kanallarını açıklar.
  10. Dolaşım ve hematopoetik sistem ile ilgili temel biyofiziksel uygulamaları öğrenir ve uygular.
  11. Erişkin ve pediatrik temel yaşam desteğini uygulamayı öğrenir.

İkinci Ders Kurulu: Sinir Sistemi ve Duyu Organları Öğrenim Hedefleri

 

  1. Cerebrum, cerebellum, beyin sapı, medulla spinalis, beyin zarlarının, beyin arterlerinin ve venlerinin, cranial sinirlerin, spinal sinirlerin, otonom sinir sisteminin, göz, kulak, deri ve eklentilerinin anatomisini öğrenir. Bu yapıları makroskopik olarak inceler.
  2. Beyin, beyincik, medulla spinalis, merkezi sinir sistemi membranları, koroid pleksus, kan beyin bariyerinin histolojik yapılarını kavrar.
  3.  Merkezi sinir sisteminin embriyolojik gelişim süreçlerini kavrar.
  4. Göz ve kulağın histolojik yapılarını ve embriyolojik gelişim süreçlerini kavrar.
  5. Faringeal kompleks ve yüz gelişimini öğrenir.
  6. Merkezi sinir sistemi ve deri dokusunun hücrelerini mikroskopik olarak inceler ve tanır.
  7. Sinir sisteminin fizyolojik fonksiyonlarını tanımlar.
  8. Duyu sistemlerinin çalışma prensiplerini açıklar.
  9. Duyu sistemlerinin biyofiziksel işleyişini, sinir sistemi elektriksel çıktılarının tıpta kullanımını açıklar ve tıbbi görüntüleme yöntemlerini tanımlar.
  10. İntramusküler-intravenöz ilaç hazırlama Uygulamasını öğrenir. Nörolojik muayene uygulama becerisi kazanır.

Üçüncü Ders Kurulu: Sindirim ve Metobolizma Öğrenim Hedefleri

 

  1. Sindirim organlarının, sindirim kanalının ve eklenti bezlerinin anatomisini öğrenir.
  2. Abdomen arterlerini, venlerini ve lenfatiklerini sayar. Abdomen kaslarını ve fascialarını öğrenir.
  3. Canalis inguinalis ile periton anatomisini öğrenir. Bu yapıları makroskopik olarak inceler.
  4. Sindirim sistemi organlarının ve yardımcı bezlerin histolojik yapılarını ve embriyolojik gelişim süreçlerini kavrar, işlevleri ile histolojik yapılar arasındaki bağlantıları kurar. Bu sistemlerin hücrelerini mikroskopik olarak inceler ve tanır.
  5. Beslenmenin fizyolojik önemini ifade eder.
  6. Besinlerin vücuda alınmasından dolaşıma geçene kadar geçen süreçte gerçekleşen fizyolojik olayları açıklar.
  7. Batın muayene uygulamasını öğrenir. Nazogastrik sonda takmasını öğrenir ve uygular.

Dördüncü Ders Kurulu: Ürogenital ve Endokrin Sistem Öğrenim Hedefleri

 

  1. Boşaltım, üreme ve endokrin sistem organlarının anatomisini öğrenir.
  2. Pelvis arterlerini, venlerini ve lenfatiklerini sayar. Perine kasları ve fascialarını öğrenir. Bu yapıları makroskopik olarak inceler.
  3. Boşaltım, üreme ve endokrin sistem organlarının histolojik yapılarını ve embriyolojik gelişim süreçlerini kavrar, işlevleri ile histolojik yapılar arasındaki bağlantıları kurar. Bu sistemlerin hücrelerini mikroskopik olarak inceler ve tanır.
  4. Endokrin sistemin biyofiziksel işleyişini tanımlar.
  5. Boşaltım sisteminin mekanizmasını ve metabolizmadaki fizyolojik etkilerini tanımlar.
  6. Endokrin salgıların insan fizyolojisi üzerine etkilerini açıklar.
  7. Mesane sonda uygulamasını öğrenir.

Beşinci Ders Kurulu: Hastalıkların Biyolojik Temelleri, Hücre Zedelenmesi ve Neoplazi Öğrenim Hedefleri

 

  1. Sistem patolojilerine başlamadan önce öğrenci; hücre zedelenmesi ve dejenerasyonları, hücre adaptasyon mekanizmaları, onarım, iltihap, immün sistem ve otoimmün hastalıklar, benign ve malign tümörlerin özellikleri ve onkogenez, enfeksiyöz ajanların hastalığa sebep olma mekanizmaları ve iltihabi cevap gibi temel patolojik kavramları bilir.
  2. Patoloji laboratuvarında geliştirilmesi gereken tutum ve davranışları kavrar ve uygun uygulamalar yapar (radyasyondan korunma gibi).
  3. İlacın ne olduğunu, tedavideki önemini, vücuda etkilerini ve vücuttan nasıl atıldığını açıklar.
  4. Kemoterapötikler ile ilgili genel terimleri ve etki mekanizmalarına göre sınıflandırılmasını bilir.
  5. Tümör kavramına genel bir bakış ile en sık görülen kanser durumlarında vücutta değişiklik görülen laboratuvar testlerinin tanı ve tedavi için kullanıldıklarında nasıl değerlendirilmeleri gerektiğini öğrenir.
  6. Öncelikle kompleman sistemini ve elemanlarını öğrenmek. Daha sonra kompleman sistemi hastalıklarını ve en sık görülenlerini semptomatoloji, fizik muayene ve laboratuvar bulguları ile değerlendirir.
  7. Çocukluk çağı aşıları hakkında bilgi sahibi olur. İç hastalıkları hangi hastalıklarla ilgilenir, yandalları nelerdir öğrenir.

 

DÖNEM 3

Dönem 3 Öğrenim Çıktıları:

 

  1. Organların anormal yapı ve fonksiyonlarını tanır.
  2. Hastalıkların bulgularını, temel mekanizmalarını, patolojisini, etkenlerini, tanı testlerini ve tedavideki temel prensipleri açıklar.
  3. Sık görülen toplum sağlığını etkileyen klinik sorunları tanımlar.
  4. Sistemlere yönelik hastanın öyküsünü alır, fizik muayene yapar ve temel mesleksel becerileri uygular.
  5. Bilimsel araştırma yöntemlerinin temel özelliklerini açıklar ve analiz eder.
  6. Toplumda sık görülen hastalıklara ilişkin sorunları tanıma, analiz etme ve değerlendirme becerisini kazanır.
  7. Mesleksel etik ve profesyonel ilkeleri benimser ve uygular.
  8. Sağlık hizmeti sunumunda kullanabileceği temel bilişim uygulamaları becerilerini kazanır.

Birinci Ders Kurulu: Hastalıkların Temel Mikrobiyolojik Temeli ve Enflamasyon Ders Kurulu Öğrenim Hedefleri

 

  1. İmmün sistem hücrelerini, görevlerini ve işleyişini açıklar. İltihabın kimyasal mediatörleri nelerdir açıklar, mekanizmalarını yorumlar.
  2. Enfeksiyöz hastalıkların etyolojik ajanlarını sınıflandırır, patogenezlerini açıklar ve morfolojik lezyonlarını ve klinik bulguları öğrenir.
  3. Kemoterapiye giriş ve kullanım prensipleri hakkında bilgi sahibi olur. Kronik iltihap nedir tanımlar.
  4. Kronik iltihabın mekanizmalarını, morfolojisini açıklar.
  5. Anne sütünün içeriğini, önemini ve emzirmenin faydalarını öğrenir.
  6. Bacillus ve infeksiyonu hakkında bilgi sahibi olur.
  7. Enfeksiyöz hastalıkların etyolojik ajanlarını sınıflandırır, patogenezlerini açıklar ve morfolojik lezyonlarını öğrenir. Havayolu yönetimi konusunda temel bilgilendirme sağlar.

İkinci Ders Kurulu: Dolaşım-Solunum Sistemi Hastalıkları Öğrenim Hedefleri

 

  1. Ateroskleroza giriş, patolojisi ve mekanizmasını ve kliniği tanımlar.
  2. Tromboemboli, anevrizma ve vaskülitler başta olmak üzere damar hastalıklarını tanımlar ve ayırt eder.
  3. Alt ve üst solunum yolları enfeksiyonlarının ve tümörlerinin etyolojisini, patogenezini ve tanı yöntemlerini ve kliniğini açıklar.
  4. Otonom sinir sistemi ve farmakolojik temel esaslarını sayabilir.
  5. Kardiyovasküler sistemin sık görülen hastalıklarını tanımlayabilmeli ve bu hastalıklar hakkında bilgi sahibi olur.
  6. Dolaşım sisteminde sol-sağ şant kavramının ne olduğunu ve çocuklarda buna neden olan doğumsal kalp hastalıklarını öğrenir.
  7. Kardiyak rahatsızlıklarda tanısal amaçlı kullanılan laboratuvar testlerini gruplandırıp, sayabilir.
  8. Akut ve kronik dönemlerdeki bu testlere ilişkin değişiklere hakim olur.
  9.  Genişletilmiş bağışıklama programını, hedeflerini, aşı takvimini, aşı uygulama genel kurallarını, soğuk zincir kavramını ve genel kurallarını öğrenir.
  10. Çocuklarda üst solunum yolu viral ve bakteriyel etkenlerini, klinik, laboratuvar bulgularını öğrenmek ve tedavide kullanılan ilaçları değerlendirilir.
  11. Anestezi nedir, genel anestezi konusunda temel bilgilendirme sağlar.

Üçüncü Ders Kurulu: Hematopoetik Sistem ve Sindirim Sistemi Hastalıkları Ders Kurulu Öğrenim Hedefleri

 

  1. Eritrosit hastalıklarını sınıflandırır, klinik ve patolojik özelliklerini açıklar.
  2. Brucella hakkında bilgi sahibi olur.
  3. Normal karaciğer fonksiyonlarını öğrenir.
  4. Karaciğer fonksiyon bozukluklarındaki akut ve kronik dönem farklılıklarını anlar.
  5. Karaciğer fonksiyon değerlendirmelerinin neden gerekli olduğunu kavrar.
  6. Klinikte gerekli durumlarda kullanacağı karaciğer fonksiyon testlerinin sınıflamasını, normal değerlerini ve patolojik durumları bilir.
  7. Çocukluk çağında görülen kanama bozukluklarından Hemofili, ITP ve Von-Wiile Braund hastalıklarını klinik ve laboratuvar bulgularıyla birlikte öğrenir.
  8. Yaşlanmanın tanımını ve yaşanılan farklılıkları bilir, yaşlıları değerlendirerek nasıl yaklaşılması gerektiğini öğrenir.
  9. Kolon ve Rektum Hastalıklarının teşhisi ve cerrahi tedavisi öğretilir
  1. Dördüncü Ders Kurulu: Boşaltım Sistemi, Üreme Sistemi Ve Endokrin Sistem Hastalıkları Öğrenim Hedefleri

 

  1. Vücut sıvılarının kan plazması ile olan benzerlik ve farklılıklarını izah edebilir. Tanı koyulması aşamasında klinik olarak kullanılabilecek farklı vücut sıvılarının normal bileşimlerini ve patolojik durumlarda bu sıvıların bileşimlerinde oluşabilecek değişiklikleri öğrenir.
  2. Mesanenin inflamatuar ve neoplastik hastalıklarını tanır, sınıflandırır ve morfolojik özelliklerini öğrenir.
  3. Endometrial ve myometrial inflamatuar hastalıkları, tümörleri ve tümör öncülü lezyonları tanımlar, sınıflandırır.
  4. Normal renal fonksiyonları öğrenir.  Renal  fonksiyon bozukluklarındaki akut ve kronik dönem farklılıklarını anlar.
  5. Böbrek fonksiyon değerlendirmelerinin neden gerekli olduğunu kavrar.
  6. Klinikte gerekli durumlarda kullanacağı renal fonksiyon testlerinin sınıflamasını, normal değerlerini ve patolojik durumlardaki değişikliklerini bilir.
  7. İşyerinde sağlığı etkileyecek risk faktörlerini, sınıflandırmasını, etkilerini ve korunma yöntemlerini öğrenir.
  8. Benign prostat hiperplazisi (BPH) hakkında bilgi sahibi olur

Beşinci Ders Kurulu: Gastrointestinal Sistem Öğrenim Hedefleri

 

  1. Merkezi sinir sistemi farmakolojisi hakkında bilgi sahibi olur.
  2. Merkezi sinir sisteminin demyelinizan ve dejeneratif hastalıklarını sınıflandırır ve morfolojik özelliklerini öğrenir.
  3. Merkezi sinir sisteminin yapısının ve fonksiyonlarının öğrenir.
  4. Kranial sistem ve duyu sistemi tanımlanır, genel bilgiler verilir.
  5. Merkezi sinir sistemi hastalıklarında radyolojik görüntüleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.
  6. Malign melanoma yaklaşım, korunma yöntemleri ve tedavi pratikleri hakkında bilgi sahibi olur.
  7. Göz hastalıkları ile ilgili temel hekimlik nosyunu edinir.
  8. Kırmızı göze neden olan ve olmayan göz hastalıkları ile ilgili bilgi sahibi olur.
  9. Ortopedi ve Travmatolojide acillerin öncelik sıralanır.

DÖNEM 4

Dönem 4 Öğrenim Çıktıları

 

  1. Toplumda sık görülen erişkin ve çocuk hastalıklarını tanır ve değerlendirir.
  2. Erişkin ve çocuk hastalardan uygun iletişim teknikleri ile tıbbi öykü alır ve fizik muayene yapar.
  3. Erişkin ve çocuk hastaların tıbbi öykü ve fizik muayene bulguları doğrultusunda tanısal testleri seçebilir ve tanısal test sonuçlarını değerlendirir.
  4. Erişkin ve çocuk hastada tanı ve tedavi yaklaşımlarını açıklar.
  5. Erişkin ve çocuk hastayı değerlendirerek, gerektiğinde uygun merkeze yönlendirir.
  6. Erişkin ve çocuk hastada acil durumları tanır.
  7. Erişkin ve çocuk hastada sağlığın korunmasına yönelik önlemleri açıklar.
  8. Erişkin ve çocuk hastada da uygun durumlarda danışmanlık ve sağlık eğitimini verir.
  9. Sağlık hizmetinde uyulması gereken mesleki değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemeleri açıklar.
  10. İnsan sağlığını bireysel ve çevresel bir bütün olarak değerlendirir.
  11. Sağlık hizmeti sunumunda ekip yaklaşımı, iletişim becerileri, liderlik, yöneticilik rollerini gösterir.
  12. Uygulamalarında bilimsel yöntemleri kullanır ve kanıta dayalı analiz yapar.

Kadın Hastalıkları ve Doğum Öğrenim Hedefleri

 

  1. Üreme sisteminin anatomisini, fizyolojisini ve fonksiyonel anomalilerini açıklar
  2. Jinekolojik ve obstetrik anamnez alma ilkelerini ve fizik muayene özelliklerini açıklar.
  3. Obstetrik hastaların klinik ve laboratuar özelliklerini, tanı yöntemlerini ve tedavilerini kanıta dayalı tıp ilkeleri kullanarak sayar.
  4. Riskli gebelik tanı, takip ve tedavi kriterlerini sayar.
  5. Kadın genital sistemi neoplastik hastalıklarının klinik ve laboratuvar özelliklerini, tanı yöntemleri ve tedavilerini tanımlar.
  6. Doğum sürecini tanımlar, gebe takibini yapar.
  7. Kadın sağlığını etkileyen sosyal ve kültürel faktörleri değerlendirir
  8. Üreme sağlığı ve aile planlamasını açıklar.
  9. Birinci basamak sağlık kuruluşlarında karşılaşabileceği jinekolojik ve obstetrik hastalıkların tanısını koyar ve tedavi eder.
  10. İleri merkezlere yönlendirilmesi gereken jinekolojik hastalıkları tanımlar, sorunlu gebelikleri ayırır.
  11. Kadın hastalıkları ve doğum acil durumlarını tanır, yönlendirir
  12. Kadın sağlığını etkileyebilecek sorunlara yönelik koruyucu hekimlik kapsamında önlemler alır, bilgilendirme yapar.

Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Hedefleri

 

  1. Çocuktan ve/ya ailesinden uygun iletişim tekniklerini kullanarak öykü alır, tüm sistemleri kapsayan tam bir fizik muayene yapar, ayırıcı tanıyı listeler, gerekli tetkikleri ister ve yorumlar, tanı koyar ve tedavi planı yapar.
  2. Toplumda sağlam çocuk izlemi ilkelerini açıklar ve uygular.
  3. Çocuğun normal psikomotor gelişim ve büyüme parametrelerini bilir ve standart ölçekleri kullanarak bunları değerlendirir, gerekli ise gerekli birimlere sevk eder.
  4. Sık kullanılan tanı ve tarama yöntemlerini uygulayıp yorumlar.
  5. Acil olan ve olmayan durumları ayırt eder.
  6. Çocukluk çağında sıvı-elektrolit denge bozukluğu olan hastayı tanır, dehidratasyonu derecelendirir, elektrolit bozukluklarının neler olduğunu bilir ve tedavi edebilir.
  7. Çocukluk çağı hastalıklarının belirtilerini, bu hastaların hangi bulgular ile başvurduğunu, tanı için kullanılan tetkiklerin neler olduğunu bilir ve bu hastalıkların seyri ve tedavisi hakkında fikir sahibi olur.

İç Hastalıkları Öğrenim Hedefleri

 

  1. Hastanın anamnezini alır, bu sırada uygun iletişim tekniklerini kullanır, bir hekime yaraşır düşünce, tutum, davranış, giyim ve konuşmayı gösterir.
  2. Şikayetlerin nedenlerini araştırmak için tüm organ sistemlerini kapsayan ayrıntılı sorgulamayı ve fizik muayene yapar, olası tanıları sıralar ve ayırıcı tanı yapar.
  3. Gereğinde tanı yöntemlerini (laboratuvar teknikleri, görüntüleme yöntemleri, diğer invazif olmayan işlemler) doğru ve ekonomik olanı seçer ve kullanır ve gerektiğinde yorumlar
  4. Acil olan ve olmayan durumları ayırt eder.
  5. Hayatı tehdit eden, kritik bakım ve resusitasyon gerektiren hastalıklar ve durumlarda ekip çalışmasının dinamiklerini tanımlar ve uygular.
  6. Küçük tıbbi girişimler ve uygulamaları (kan alma, intramusküler ve intravenöz enjeksiyon, sonda takma, parmak ucu kan şekeri ölçme, EKG çekme vb) yapar.
  7. Hastası ve yakınını hastalığı hakkında uygun bir şekilde bilgilendirir ve işlemler öncesinde onların onayını alma davranışına girmeyi öğrenir.
  8. Pratisyen hekimin uygulayabileceği tedavileri kanıta dayalı tıp ışında düzenleyebilir ve tedavisi özel uzmanlık gerektiren hastalıkları ayırt eder, uygun merkezlere yönlendirir.

Genel Cerrahi Öğrenim Hedefleri

 

  1. Erişkin cerrahi hastada, gastrointestinal, hepatopankeratobiliyer ve endokrin sistemin sık rastlanan cerrahi hastalıklarının klinik bulgularını, tanı yöntemlerini ve tedavi ilkelerini sayar.
  2. Erişkin cerrahi hastada öykü alır ve fizik muayene yapar.
  3. Transplantasyon konusunda temel ilkeleri sayar
  4. Sıvı elektrolit dengesini bilir ve bu konuyla ilişkili klinik sorunları çözer.

Anesteziyoloji ve Reanimasyon

 

  1. Anestezi ile ilgili temel prensipleri tanımlar ve gerekli müdahaleleri (oksijen verme, KPR, ileri yaşam desteği) yapar.

Acil Tıp Öğrenim Hedefleri

 

  1. Acil servise her yaş grubundan her türlü yakınma (klinik semptom/bulgu/durum; Hastalık/Klinik Problemler) ile başvuran hastalar için sistematik değerlendirme yapar, odaklanmış öykü alır, fizik muayene yapar, ayırıcı tanıyı listeleyebilir, gerekli tetkikleri ister ve yorumlar, acil tedavileri yapar, girişimleri uygular ve uygun yönlendirmeleri ve tedavi planını yapar.
  2. Kanıta dayalı acil tıp uymalarının temel prensipleri açıklar.
  3. Acil serviste ultrasonografi kullanımının temel prensiplerini tanımlar.
  4. Acil serviste saldırgan hastanın tanınması, tedavisi ve yönetimi ile ilgili temel prensipleri açıklar.
  5. Afet tıbbı ile ilgili temel prensipleri tanımlar.
  6. Acil servise başvuran hayatı tehdit eden, kritik bakım ve resusitasyon gerektiren hastalıklar ve durumlarda ekip çalışmasının dinamiklerini tanımlar ve uygular.
  7. Acil servise başvuran tüm hastalar için yasal sorumluklarını açıklar ve kayıtları tutar.
  8. Adli olgu olarak değerlendirilmesi gereken hastaları tanır, gerekli yasal işlemleri tanımlar.
  9. Acil servise başvuran tüm hastalar için toplum sağlığını etkileyen durumları tanımlar, hasta ve yakınlarına eğitim verir.

Kardiyoloji Stajı Öğrenim Hedefleri

 

  1. Kardiyovasküler risk faktörlerini tanır, risk faktörleri açısından bireyleri değerlendirir. Yaşam tarzı ve 1. Basamak medikal tedavilerini planlar takibini yapar.
  2. Kronik kardiyovasküler hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçları tanır, olası yan etkileri ve kontrendikasyonlarını bilir.
  3. Kardiyovasküler hastalık yakınması ile başvuran hastalar için sistematik değerlendirme yapar, odaklanmış öykü alır, kardiyovasküler sistem muayenesi yapar, ayırıcı tanıyı listeleyebilir. İlgili uzmana yönlendirir.
  4. Acil müdahele gereken kardiyovasküler hastalıkları tanır. İmkanlar dahilinde gerekli müdahaleleri yapar. Gerektiğinde uygun sağlık kuruluşuna sevkini sağlar.
  5. Kardiyovasküler hastalıkların medikal ve cerrahi tedavisini açıklar, gerekli tedaviler için uygun merkezlere yönlendirir.
  6. Acil müdahale gerektiğini gösteren elektrokardiyografi bulgularını tanır.

Kardiyovasküler hastalıklarda ilgili uzmanın tedavi önerisi dahilinde hasta takip eder, gereğinde tekrar yönlendirme yapar.

Üroloji Stajı Öğrenim Hedefleri

 

  1. Üroloji polikliniğine her yaş grubundan her türlü yakınma ile başvuran hastalar için sistematik değerlendirme yapar, odaklanmış öykü alır, fizik muayene yapar, ayırıcı tanıyı listeleyebilir, gerekli tetkikleri ister ve yorumlar, uygun yönlendirmeleri ve tedavi planını yapar.
  2. Kanıta dayalı ürolojik uygulamaların temel prensiplerini açıklar.
  3. Genito-üriner sistem genel muayene prensiplerini tanımlar, patolojik bulguları ayırır.
  4. Maket ve hasta üzerinde rektal dijital muayene uygular, ürolojik patolojileri değerlendirir.
  5. Maket ve hasta üzerinde üretral sonda takılmasını uygular.
  6. Üroradyolojik değerlendirme becerisi kazanacak kadar grafi görür, ayırıcı tanıları analiz eder, patolojileri tanımlar.
  7. Ürolojik acil hastalıkların ayırıcı tanısını açıklar, farklarını söyler, uygun yönlendirmeleri ve tedavi planını yapar.
  8. Modern ürolojide tanı ve tedavi için kullanılan tıbbi araçları tanır, uygun kullanım alanlarını tanımlar.
  9. Operasyon ve girişimlerin nasıl ve neden uygulandığını ayırt eder ve sorgular.
  10. Üroloji polikliniğine her yaş grubundan her türlü yakınma ile başvuran hastalar için sistematik değerlendirme yapar, odaklanmış öykü alır, fizik muayene yapar, ayırıcı tanıyı listeleyebilir, gerekli tetkikleri ister ve yorumlar, uygun yönlendirmeleri ve tedavi planını yapar.
  11. Kanıta dayalı ürolojik uygulamaların temel prensiplerini açıklar.
  12. Genito-üriner sistem genel muayene prensiplerini tanımlar, patolojik bulguları ayırır.
  13. Maket ve hasta üzerinde rektal dijital muayene uygular, ürolojik patolojileri değerlendirir.
  14. Maket ve hasta üzerinde üretral sonda takılmasını uygular.
  15. Üroradyolojik değerlendirme becerisi kazanacak kadar grafi görür, ayırıcı tanıları analiz eder, patolojileri tanımlar.
  16. Ürolojik acil hastalıkların ayırıcı tanısını açıklar, farklarını söyler, uygun yönlendirmeleri ve tedavi planını yapar.
  17. Modern ürolojide tanı ve tedavi için kullanılan tıbbi araçları tanır, uygun kullanım alanlarını tanımlar.
  18. Operasyon ve girişimlerin nasıl ve neden uygulandığını ayırt eder ve sorgular.

DÖNEM 5

Dönem 5 Öğrenim Çıktıları

 

  1. Toplumda sistemlere (baş-boyun, solunum, kas-iskelet, duyu ve sinir) özgü sık görülen hastalıkları tanır ve değerlendirir.
  2. Erişkin ve çocuk hastalardan uygun iletişim teknikleri ile sistemlere özgü tıbbi öykü alır ve fizik muayene yapar.
  3. Erişkin ve çocuk hastaların tıbbi öykü ve fizik muayene bulguları doğrultusunda sistemlere özgü tanısal laboratuvar ve görüntüleme testlerini seçer ve tanısal test sonuçlarını değerlendirir.
  4. Erişkin ve çocuk hastada sistemlere özgü tanı ve tedavi yaklaşımlarını açıklar.
  5. Erişkin ve çocuk hastayı değerlendirerek, gerektiğinde uygun uzmanlık alanına doğru şartlar ve doğru sürede yönlendirir.
  6. Erişkin ve çocuk hastada sistemlere özgü acil durumları tanır, hayatı tehdit eden durumların acil müdahale ve tedavisini yapar.
  7. Erişkin ve çocuk hastada sağlığın korunmasına yönelik önlemleri ve gerekli durumlarda rehabilitasyon ilkelerini açıklar.
  8. Erişkin ve çocuk hastada da uygun durumlarda danışmanlık ve sağlık eğitimini verir.
  9. Sağlık hizmetinde uyulması gereken mesleki değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemeleri açıklar.
  10. Erişkin ve çocuk hastada psikiyatrik hastalıklara özgü tanı, acil durumlar ve temel tedavi yaklaşımlarını açıklar.
  11. Sağlık hizmeti sunumunda adli ve adli olmayan vakaları tanıyıp ayırt eder.
  12. Adli olgulara ilişkin yapılması gereken adli ve tıbbi işlemleri, biyolojik delillerin alınmasına ait işlemleri açıklar ve yapar.
  13. Sağlık hizmeti sunumunda ekip yaklaşımı ve iletişim becerileri kavramlarını açıklar ve gösterir.
  14. Uygulamalarında bilimsel yöntemleri kullanır ve kanıta dayalı analiz yapar.
  15. İlgi duydukları alanlarda derinlemesine çalışır.

PSİKİYATRİ Öğrenim Hedefleri

 

  1. Psikiyatri Kliniğine her türlü yakınma ile başvuran hastalar için sistematik değerlendirme yapar, odaklanmış öykü alır, fizik muayene yapar, ayırıcı tanıyı listeler, gerekli tetkikleri ister ve yorumlar, acil tedavileri yapar, girişimleri uygular ve uygun yönlendirmeleri ve tedavi planını yapar.
  2. Psikiyatri Kliniğine başvuran tüm hastalar için yasal sorumluklarını açıklar ve kayıtları tutar.
  3. Adli olgu olarak değerlendirilmesi gereken hastaları tanır, gerekli yasal işlemleri tanımlar.
  4. Psikiyatri Kliniğine başvuran tüm hastalar için toplum sağlığını etkileyen durumları tanımlar, hasta ve yakınlarına eğitim verir.

ÇOCUK PSİKİYATRİSİ Öğrenim Hedefleri

 

  1. Sağlıklı çocuk gelişimini ve çocukluk çağında sık görülen nöro-gelişimsel bozuklukların (otizm spektrum bozuklukları, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu, tik bozukluğu vb.) temel semptomlarını bilir, olası patolojik durumları ayırt eder ve gerekli durumlarda ileri tetkik ve değerlendirme için yönlendirir.
  2. Çocuklarda dışa atım bozukluklarının klinik özelliklerini ve temel tedavi prensiplerini bilir, gerekli hallerde ileri değerlendirme ve tedavi için yönlendirir.
  3. Çocuklarda travma ve strese bağlı bozuklukların klinik özelliklerini ve temel semptomlarını ve travma mağduru ve suça sürüklenen çocuklarda psikiyatrik ve adli değerlendirmenin temel ilkelerini bilir, cinsel istismarın ruhsal belirtilerini tanır, şüpheli durumlarda gerekli hukuksal süreçleri başlatır ve psikiyatrik değerlendirme ve destek için çocuğu ve aileyi yönlendirir.

ENFEKSİYON HASTALIKLARI VE KLİNİK MİKROBİYOLOJİ Stajı Öğrenim Hedefleri

 

  1. Erişkinde aşı ile korunabilen hastalıkları açıklar, endikasyonlarına göre aşıları uygular.
  2. Toplum kaynaklı enfeksiyonlardan korunma yollarını açıklar ve klinik uygulamalarda gösterir.
  3. Toplum kaynaklı enfeksiyonu olan hastalardan öykü almayı, fizik muayene ve ayırıcı tanı yapmayı, uygun tetkikleri istemeyi ve tedavilerini tanımlar ve klinik uygulamalarda gösterir.
  4. Toplum sağlığını etkileyen durumları tanımlar, hasta ve yakınlarına eğitim verir.
  5. Sağlık hizmeti ilişkili enfeksiyona yol açan risk faktörlerini ve etkenleri açıklar. Korunma yollarını tanımlar ve uygular.
  6. HIV-AIDS hastalığı düşündüğünde veya tarama test sonucu pozitif gelen bir hastayla karşılaştığında hastayı HIV-AIDS izleyen uygun merkeze yönlendirir.
  7. HIV-AIDS hastalığının tedavisinin temellerini açıklar.
  8. Uzmanlık gerektiren diğer enfeksiyon hastalıklarını tanımlar, acil tedavisini başlatır, hastayı uzmana yönlendirir.
  9. Antibiyotiklerin sınıflandırılmasını, endikasyonlarını, uygulamasını ve yan etkilerini açıklar.
  10. Antibiyotik kullanımının temel ilkelerini tanımlar.

GÖZ HASTALIKLARI Öğrenim Hedefleri

 

  1. Temel anatomik bilgilerin göz pratiğinde yerini açıklar.
  2. Göz hastalıkları ile ilgili acil durumları bilir, gerekli olduğunda acil müdahale yapar. İlgili uzmana yönlendirir.
  3. Göz muayene prensiplerini tanımlar, belirti ve bulgulara yönelik ayırıcı tanı yapar, patolojik bulguları ayırır.
  4. Göz hastalığı yakınması ile başvuran hastalar için değerlendirme yapar, odaklanmış öykü alır, göz muayenesi yapar, ayırıcı tanıyı listeleyebilir, tedavi yöntemlerini açıklar.
  5. Göz hastalıklarında cerrahi yaklaşımları sayar.
  6. Sistemik hastalıkların göz ile ilişkilerini öğrenir.

NÖROLOJİ- NÖROŞİRURJİ Stajı Öğrenim Hedefleri

 

  1. Nörolojik yakınma ile başvuran hastalar için sistematik değerlendirme yapar, odaklanmış öykü alır, nörolojik ve muayene yapar, ayırıcı tanıyı listeleyebilir. Gerektiğinde tedavi planı yapar. İlgili uzmana yönlendirir.
  2. Nörolojik ve nöroşirurjikal hastalıkların temel prensipleri açıklar.
  3. Nörolojik hastalıkların medikal ve cerrahi tedavisini açıklar.
  4. Nörolojik hastalıkların önlenmesini açıklar ve uygular.
  5. Kronik nörolojik hastalıklarda ilgili uzmanın tedavi öneri dâhilinde hasta takip eder, gereğinde tekrar yönlendirme yapar.
  6. Primer baş ağrıları tanır ve tedavisini düzenler.
  7. Acil Nörolojik ve Nöroşirurjikal hastalıkların ayırıcı tanısını açıklar, gerekli tetkikleri ister, yorumlar, acil müdahale, tedavi ve uygun yönlendirmeleri yapar. Gerektiğinde uzman görüşü alır, doğru şartlar ve doğru sürede bir üst kuruluşa sevk eder.

SOLUNUM Stajı Öğrenim Hedefleri

 

  1. Göğüs hastalıkları ve Göğüs cerrahisi polikliniğine solunumsal yakınmalarla başvuran hastalar için sistematik değerlendirme yapar, mesleki ve çevresel (sigara, aktoprak, kullanılan ilaç ve bitkisel ilaçlar, hobi) maruziyet sorgulayarak ayrıntılı öykü alır, fizik muayene yapar, ayırıcı tanıyı listeleyebilir, gerekli tetkikleri ister ve yorumlar, uygun yönlendirmeleri ve tedavi planını yapar.
  2. Astım, KOAH hastalarına yönelik solunumu fonksiyon testi, saturasyon ölçümü, akciğer grafisi, kan gazları değerlendirmelerini yapar, tanıya göre acil ve idame tedavisini planlar ve yapar.
  3. Göğüs hastalıkları acillerini oluşturan hastalıklara ait (Pulmoner emboli, masif hemoptizi, pnomotoraks, travma, astım akut atak, KOAH akut atak, pnömoni) gereken tanı ve tedaviyi uygular, gereken hastaları ileri merkeze, uzmana sevk eder.
  4. Sigara ve kanser ilişkisini kurar, hastaları sigara farkındalığı için bilgilendirir. Sigara bırakma merkezlerine yönlendirir.
  5. Kanıta dayalı göğüs cerrahisi uygulamalarının temel prensiplerini açıklar. Göğüs cerrahisi için acil cerrahi girişim gerektiren (tansiyon pnömotoraks, masif hemotoraks vb) hastalıkların tanısını koyar. Acil tedaviyi uygular ve ileri merkeze sevk eder.
  6. Göğüs travmasının solunum fizyolojisine olan etkilerini ve tedavide gerekli acil önlemleri açıklar.
  7. Akciğer ve özofagus kanserinin toplumsal epidemiyolojik özelliklerini erken tanı ve tedavinin önemini açıklar ve hastayı tedavi amaçlı uygun merkeze yönlendirir.
  8. Özofagusun ve diyaframın hastalıklarını, Mediastinal hastalıklarını, Konjenital göğüs duvarı deformitelerini tanısının nasıl konulacağını bilir. Gerekli radyolojik tetkikleri isteyebilir.
  9. Enfeksiyöz akciğer hastalıklarında cerrahi tedavi gerektiren durumların neler olduğunu bilir ve gereken hastaları ileri merkeze, uzmana sevk eder.

DERMATOLOJİ Stajı Öğrenim Hedefleri

 

  1. Temel dermatolojik prensipleri açıklar (derinin anatomi, fizyolojisi ve fonksiyonlarını, dermatolojik terminolojiyi ve elemanter lezyonları).
  2. Sık görülen, hayatı tehdit eden veya tedavi edilebilir Dermatolojik hastalıklarda öykü alma, muayene yöntemlerini ve takip eden inceleme tekniklerini kullanarak klinik problem çözme yeteneğini gösterir ve pratisyen hekim düzeyinde uygun tedavi yaklaşımını yapar.
  3. Genel tıp pratiğinde sık rastlandığı ön görülen deri hastalıklarını tanımlar.
  4. Sık görülen deri hastalıklarının tanınmasında kullanılan nativ preparat ve Wood bakısını uygular. Yama testi ve biyopsi alma endikasyonlarını açıklar ve uygun yönlendirmeyi yapar.
  5. Sık görülen deri hastalıklarının tedavisinde kullanılan topikal ve sistemik tedavileri tanımlar ve uygular. Cerrahi ve fizik tedavi endikasyonlarını tanımlar ve uygun yönlendirmeyi yapar.

FİZİK TEDAVİ VE REHABİLİTASYON Stajı Öğrenim Hedefleri

 

  1. Kas iskelet sistemi ağrısı ile başvuran hastalarda sistematik değerlendirme yapar, odaklanmış öykü alır, fizik muayene yapar, ayırıcı tanıyı listeleyebilir, uygun yönlendirmeleri ve tedavi planını yapar.
  2. Kas iskelet sistemi genel fizik muayene prensiplerini tanımlar, patolojik bulguları ayırır.
  3. Genel rehabilitasyon prensiplerini açıklar.
  4. Kas iskelet sistemi hastalıklarında eklem koruma prensipleri ve temel egzersizleri tanımlar ve planlamasını yapar.
  5. Sık görülen kas iskelet sistemi hastalıkları ile başvuran hastalar için toplum sağlığına etkileyen durumları tanımlar, hasta ve yakınlarına eğitim verir.
  6. Kas iskelet sistemi rahatsızlıklarında kullanılan fizik tedavi cihazlarını tanır, uygun kullanım alanlarını tanımlar.

ADLİ TIP Stajı Öğrenim Hedefleri

 

  1. Adli olgunun değerlendirmesini yapar.
  2. Adli olguyla ilgili evrak ve kayıtların dikkatle tutar ve saklar gerektiğinde delil olarak sunar.
  3. Adli olgunun muayenesini yapar ve analiz eder.
  4. Otopsi ve ölü muayenesine ilişkin mevzuatı tanır ve uygular.
  5. Adli otopsinin ve raporunu yazılmasının önemini savunur.
  6. Otopsi ve ölü muayenesinin yasal zeminler içerisinde yapıldığının ve adli olayları aydınlatmada kullanılan bir araç olduğunu savunur

RADYOLOJİ Stajı Öğrenim Hedefleri

 

  1. Radyolojik görüntüleme yöntemlerine ait temel fizik görüntüleme ilkelerini tanımlar.
  2. Radyolojik tetkik algoritmasını kullanır. Bedel-etkinlik, zarar ve tıbbi yarar ilkelerini göz önünde bulundurarak tetkik seçer.
  3. Radyolojik görüntüleme yöntemlerine ait terminolojiyi açıklar.
  4. Normal radyolojik anatomiyi ve patolojik görünümleri tanımlar ve gösterir.
  5. Acil durumlarda hangi tetkiklerin isteneceğini ayırır ve acil radyolojik bulguları analiz eder
  6. Mortalite ve morbidite açısından önemli hastalıkların radyolojik bulgularını analiz eder.

ORTOPEDİ VE TRAVMATOLOJİ Stajı Öğrenim Hedefleri

 

  1. Her yaş grubundan her türlü Ortopedi ve Travmatolojik sorunlar ile başvuran hastalar için sistematik değerlendirme yapar, odaklanmış öykü alır, fizik muayene yapar, ayırıcı tanıları değerlendirir, gerekli tetkikleri ister ve yorumlar. Uygun yönlendirmeleri ve tedavi planını yapar.
  2. Ortopedik acilleri bilir, ayırıcı tanıları değerlendirir, gerekli tetkikleri ister ve yorumlar ve uygun yönlendirmeleri yapar, hasta ve yakınlarına bilgi verir.
  3. Kırıklara yaklaşımı açıklar, hastaların ilk bakımı ve ekstremite immobilzasyon prensiplerini (atel) tanımlar ve uygular.
  4. Ortopedi ve Travmatoloji hastaları için yasal sorumluklarını açıklar ve kayıtları tutar.
  5. Adli olgu olarak değerlendirilmesi gereken hastaları tanır, gerekli yasal işlemleri tanımlar.
  6. Gelişimsel kalça displazisinin risk faktörlerini değerlendirebilir, tanısal ve tanısal olmayan testleri, direkt radyolojik değerlendirmelerini yapabilir ve uygun yönlendirmeleri yapar.

KULAK BURUN VE BOĞAZ HASTALIKLARI Stajı Öğrenim Hedefleri

 

  1. Kulak burun boğaz hastalıkları ile ilgili anatomi, fizyoloji, histoloji bilgilerini açıklar.
  2. Kulak burun boğaz ve baş-boyun bölgesi fizik muayenesini yapar.
  3. Etkili iletişim yollarını kullanarak aldığı anamnez, fizik muayene ve tetkikler ile ayırıcı tanı listesi oluşturur.
  4. Kulak burun boğaz hastalıkları ile ilgili semptomların fizyopatolojisi, nedenleri ve diğer sistemlerle ilişkilerini açıklar.
  5. Kulak burun boğaz hastalıkları ile ilgili genel epidemiyolojik özellikler ve koruyucu hekimlik uygulamalarını tanımlar.
  6. Acil KBB patolojilerini tanır ve hastaları uygun şekilde, uygun birime sevk eder.
  7. Yaşamı tehdit eden solunum sıkıntısı yapan hastalıkların klinik özelliklerini açıklar ve acil tedavisini planlar.
  8. Odyolojik testleri değerlendirir (saf ses, timpanometri, timpanometri), iletim ve sensörinöral tip işitme kayıplarını ayırt eder ve diapozon testlerini uygular.
  9. Derin boyun enfeksiyonlarını ve komplikasyonlarını tanır.
  10. Baş boyun tümörlerinin semptom ve bulgularını sayar, ayrıcı tanısını açıklar.
  11. Baş boyun travmalarını değerlendirir ve uzmana yönlendirebilmelidir.

DÖNEM 6

Dönem 6 Öğrenim Çıktıları

 

  1. İlgili öğretim üyesinin sorumluluğunda daha önceki eğitim dönemlerinde edindiği bilgi ve beceriyi uygular
  2. Çalıştığı klinik birimlerde rutin poliklinik uygulamasına etkin olarak katılır ve yataklı birimlerde ilgili öğretim elemanı sorumluluğunda olan hastaları izler
  3. İlgili öğretim elemanı sorumluluğunda elektronik ortamda hasta yönetim programlarını kullanır
  4. Sağlık sisteminin organizasyonunu tanıyıp uygulamaların içinde yer alır.
  5. Koruyucu hekimlik ve toplum hekimliği uygulamaları yapar.
  6. İlgili öğretim üyesinin sorumluluğunda hastada sistemlere özgü acil durumları tanır, hayatı tehdit eden durumların acil müdahale ve tedavisini yapar.
  7. Topluma ve hastalara danışmanlık ve sağlık eğitimini verir.
  8. Sağlık hizmetinde uyulması gereken mesleki değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemeleri uygular.
  9. İlgili öğretim üyesinin sorumluluğunda psikiyatrik hastalıklara özgü tanı, acil durumlar ve temel tedavi yaklaşımlarını uygular.
  10. İlgili öğretim üyesinin sorumluluğunda adli olgulara ilişkin yapılması gereken adli ve tıbbi işlemleri yapar, biyolojik delillerin alınmasına ait işlemleri gözlemler.
  11. Sağlık hizmeti sunumunda liderlik ve ekip yaklaşımını gösterir.
  12. Yaşam boyu öğrenme ve kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular.
  13. Hasta, çalışan sağlığını ve güvenliğini, ruhsal, fiziksel ve sosyal yönden kendi sağlığını göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar.

 

ACİL TIP Stajı Öğrenim Hedefleri

 

  1. Acil servise başvuran her yaş grubundan hasta için odaklanmış öykü alma ve fizik muayene yapma konusunda bilgi, beceri ve tutumu gösterir, tanı ve tedavisi için gerekli temel girişimleri uygular.
  2. Acil servise başvuran hastaların önceliğini belirler, çok acil ve daha az acil hastaları ayırt eder, farklarını açıklar.
  3. Hastalarda istenecek tetkiklerin kanıta dayalı acil tıp uygulamalarına uygunluğunu sorgular, bedel etkin tetkik istemenin temel prensipleri açıklar.
  4. Acil serviste ultrasonografi kullanım alanlarını tanımlar, hasta değerlendirmesinde USG kullanımını inceler.
  5. Acil servise başvuran travmatik yaralanmaları olan hastalarda uygun yara bakımı prensiplerini uygular.
  6. Acil serviste saldırgan hasta yönetimi ile ilgili temel prensipleri tanımlar, alınması gereken önlemleri tartışır.
  7. Acil serviste hastaların yakınlarına ölüm haberinin verilmesi sırasında gözlemci olarak dikkat edilmesi gereken kuralları sentezler ve analiz eder.
  8. Acil servise başvuran hayatı tehdit eden hastalıklar ve durumlarda ekip çalışmasının dinamiklerini tanımlar ve kendisine verilen görevleri uygular.
  9. Acil servis idaresi konusunda yapılması gereken düzenlemeleri tanır.
  10. Acil servise başvuran tüm hastalar için yasal sorumluklarını açıklar, hekim haklarını tanır.
  11. Adli olgu olarak değerlendirilmesi gereken hastaları tanır, gerekli yasal işlemleri tanımlar, hastaların tıbbi kayıtlarını tutar ve adli rapor tutulmasını izler.
  12. Acil servis hasta bakımı sırasında, hasta-hekim, hekim-diğer sağlık personeli ve hekim-hekim ilişkileri konusunda bilgi ve beceri gösterir, etik ilkelere değer verir.
  13. Acil servise başvuran tüm hastalar için toplum sağlığını etkileyen durumları tanımlar, hasta ve yakınlarına eğitim verir.

HALK SAĞLIĞI Stajı Öğrenim Hedefleri

 

  1. Bir araştırmayı planlar, veri toplar, verileri analiz eder, rapor hazırlar ve sunar.
  2. Temel sağlık göstergelerini hesaplar ve sağlık durum değerlendirmesi yapar.
  3. İşyeri hekiminin görevlerini, yetki ve sorumluluklarını açıklar, risk değerlendirme yapar.
  4. Sağlık hizmetlerinde örgütlenme ilkelerini sayar, birinci, ikinci ve üçüncü basamak sağlık hizmetleri arasındaki ilişkiyi ve uyumu açıklar.
  5. Bir Aile Sağlığı Merkezi ile Toplum Sağlığı Merkezi ve İlçe Sağlık Müdürlüğü yönetimi ile ilgili mevzuatı açıklar.
  6. Salgın incelemesi basamaklarını sayar ve salgın incelemesi yapar.
  7. Hava, temas, su ve besinlerle bulaşan hastalıklarla savaş yöntemlerini enfeksiyon zinciri özelinde analiz eder.
  8. Bölgesinde öncelikli olarak verilmesi gereken sağlık eğitimi konularını saptar ve hedef gruba uygun olarak sağlık eğitimi programı hazırlar ve uygular.
  9. Sulardan bakteriyolojik ve kimyasal örnek alır, alınan örneğin gönderilme koşullarını açıklar ve sonuçlarını değerlendirir.
  10. Çevre Sağlığı uygulamalarının çok sektörlü yapısını ve hekimin bu yapı içindeki rolünü açıklar.
  11. Ulusal kanser tarama ve kontrol programında yer alan kanserleri sayar, KETEM biriminin çalışmalarını açıklar.

Aile Hekimliği Stajı Öğrenim Hedefleri

 

  1. Aile Sağlığı Merkezinde kullanılan istatistiksel verilerin toplanması ve değerlendirilmesini yapar, “Aile Hekimliği Bilgi Sistemi”ni kullanır.
  2. Birinci basamak sağlık kurumlarında kronik hastalıkları izler.
  3. Çocuk ve gebe izlemi yapar, aile planlaması yöntemlerini açıklar ve aile planlaması danışmanlığını uygular.
  4. Aşı takviminde bulunan aşıları sayar, Aşı yapma tekniğini tanımlar ve uygular, Soğuk zincirin önemini ve aşıların hangi koşullarda saklanması gerektiğini açıklar.

GENEL CERRAHİ Stajı Öğrenim Hedefleri

 

  1. Genel Cerrahi polikliniğine başvuran hasta için odaklanmış öykü alma ve fizik muayene yapma konusunda bilgi, beceri ve tutumu gösterir. Tanı ve tedavisi için gerekli temel girişimleri uygular.
  2. Genel durum ve vital bulguların değerlendirilmesini açıklar ve uygular.
  3. Hastaların gerek acil durumlarda gerekse postoperatif dönemde bilinç değerlendirmesini yapar.
  4. Batın muayenesini tüm yönlerinin temel değerlendirmelerini açıklar ve uygular.
  5. Digital rektal muayeneyi uygular.
  6. Meme ve aksiller bölge muayenesi ile temel değerlendirmeleri uygular.
  7. Endokrin hastalıkların temel değerlendirmesini yapar.
  8. Acil servise başvuran ve Genel Cerrahi ile ilgili yakınmaları olan hastaların aciliyetini ayırt eder, hastayı yönlendirir.
  9. Hastalarda istenecek tetkiklerin kanıta dayalı tıp uygulamalarına uygunluğunu sorgular, tetkik istemenin temel prensiplerini açıklar.
  10. Genel Cerrahi poliklinik ve servisinde ultrasonografi kullanım alanlarını tanımlar, cerrahın hasta değerlendirmesinde USG kullanımını inceler.
  11. Yara bakımı prensiplerini uygular, profilaksi için gerekli tedavilere karar verir, takip için gerekli önerileri yapar.
  12. Adli olgu olarak değerlendirilmesi gereken hastaları tanır, gerekli yasal işlemleri tanımlar, hastaların tıbbi kayıtlarını tutar ve adli rapor tutulmasını izler.
  13. Genel Cerrahi servisinde diğer birimlerden konsültasyon istenmesi gereken hastaları ayırır, konsültan hekimle etik kurallara uygun iletişim kurma, hastayı tartışma ve karar verme becerilerini uygular.
  14. Hasta bakımı sırasında, hasta-hekim, hekim-diğer sağlık personeli ve hekim-hekim ilişkileri konusunda bilgi ve beceri gösterir, etik ilkelere değer verir.

İÇ HASTALIKLARI Stajı Öğrenim Hedefleri

 

  1. Hastanın anamnezini alır, şikayetlere yönelik ayrıntılı sorgulama yapar ve tüm süreç boyunca gerekli olan iletişim tekniklerini uygular.
  2. Tüm organ sistemlerini kapsayan tam bir fizik muayene yapar.
  3. Hastalıklar için kullanılacak tanı araçlarını (laboratuvar teknikleri, görüntüleme yöntemleri, diğer invazif veya invazif olmayan işlemler) ve endikasyonlarını sayar.
  4. Hastalık ayırıcı tanılarını yapar.
  5. Birinci basamak tedavilerini planlar ve uygular.
  6. Acil olan ve olmayan durumları ayırt eder.
  7. Hastalıklar için gerekli acil tedavi gereksinim ve yöntemlerini sıralar.
  8. Küçük tıbbi girişimleri (kan alma, intramüsküler ve intravenöz enjeksiyon, sonda takma, parmak ucu şeker ölçme, EKG çekme vb) uygular.
  9. Hasta ve yakınlarının bilgilendirilmesi ve onamlarının alınması hakkındaki yasal sorumlulukları açıklar.
  10. Konsültasyon isteme koşullarını ve yöntemlerini açıklar.
  11. İç Hastalıklarındaki kanıta dayalı tıbbi uygulamaları tanımlar.
  12. Hasta ve diğer sağlık çalışanları ile iletişim konusunda bir hekime yaraşır düşünce, tutum, davranış sergiler.

ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI Stajı Öğrenim Hedefleri

 

  1. Her türlü yakınma ile başvuran çocukluk çağındaki hasta için odaklanmış öykü alma ve fizik muayene yapma konusunda bilgi, beceri ve tutumu gösterir ve hastaların tanı ve tedavisi için gerekli temel girişimleri uygular.
  2. Çocukluk çağındaki hastanın önceliğini belirler, çok acil ve daha az acil hastaları ayırt eder, farklarını açıklar.
  3. Hastalarda istenecek tetkiklerin kanıta dayalı acil tıp uygulamalarına uygunluğunu sorgular, bedel etkin tetkik istemenin temel prensipleri açıklar.
  4. Servis ve poliklinik koşullarında saldırgan hastanın tanınması, tedavisi ve yönetimi ile ilgili temel prensipleri tanımlar, hastanın kendisine, sağlık personeline ve diğer hastalara zarar vermemesi için alınması gereken önlemleri tartışır.
  5. Çocuk acil servise başvuran hayatı tehdit eden, kritik bakım ve resusitasyon gerektiren hastalıklar ve durumlarda ekip çalışmasının dinamiklerini tanımlar ve ekibin bir üyesi olarak kendisine verilen görevleri uygular.
  6. Çocuk servisinin idaresi konusunda yapılması gereken düzenlemeleri tanır.
  7. Servis ve polikliniğe başvuran tüm hastalar için yasal sorumluklarını açıklar.
  8. Adli olgu olarak değerlendirilmesi gereken hastaları tanır, gerekli yasal işlemleri tanımlar, hastaların tıbbi kayıtlarını tutar ve adli rapor tutulmasını izler.
  9. Diğer birimlerden konsültasyon istenmesi gereken hastaları ayırır, konsültan hekimle etik kurallara uygun iletişim kurma, hastayı tartışma ve karar verme becerilerini uygular.
  10. Hasta bakımı sırasında, hasta-hekim, hekim-diğer sağlık personeli ve hekim-hekim ilişkileri konusunda bilgi ve beceri gösterir, etik ilkelere değer verir.
  11. Tüm hastalar için toplum sağlığını etkileyen durumları tanımlar, hasta ve yakınlarına eğitim verir.

KADIN HASTALIKLARI VE DOĞUM Stajı Öğrenim Hedefleri

 

  1. Gebelikten korunma yöntemleri konusunda danışmanlık verir.
  2. Doğum öncesi bakım sürecinde gebe muayenesi, gebelikte karşılaşılan riskler, sevk kriterleri ve izlemlerini uygular.
  3. Doğuma eşlik eder, doğum sonu takibi yapar, pospartum kanamanın önemini fark eder, puerperal enfeksiyonları tedavi eder.
  4. Vajinal muayenede normal ve patolojik olguları ayırt eder.
  5. Menopozlu hastaya danışmanlık verir.
  6. Cinsel yolla bulaşan hastalığa sahip hastayı tanır ve tedavi eder.
  7. Riskli gebeliklerin ayrımını yapar, sevk zincirini uygular.
  8. Jinekolojik kanserlerin tarama, erken tanı ve tedavi prensiplerini açıklar ve sevk zincirini uygular

ADLİ TIP Stajı Öğrenim Hedefleri

 

  1. Adli olguyu değerlendirir.
  2. Adli olguyla ilgili evrak ve kayıtları dikkatle tutar ve saklar gerektiğinde delil olarak sunar.
  3. Muayeneye gönderen adli makamın isteminin önemi ve cevaplandırılmasında uyulacak esasları açıklar.
  4. Alkol muayenesi, cinsel saldırılarda anal ve vaginal muayene, kazai ve kasdi yaralanmalarda yaraların tanımlanmasını, ağırlığını, derecesini, yaraları oluşturan aletlerin özelliklerini yara oluşum zamanını tanımlar. Genel beden muayenesi, adli psikiyatrik muayene yapar. Raporlarını hazırlar.
  5. Muayene sırasında DNA, Toksikoloji veya başka laboratuvarlarda incelenmek üzere örnek alınması, gönderilmesi, muhafaza edilmesi ve sonuçlarının değerlendirilmesi ve konuya ilişkin ipuçlarını açıklar.
  6. Otopsi ve ölü muayenesine ilişkin mevzuat, CMK maddelerini, otopsi protokollerini, postmortem değişiklikleri, adli ve patolojik otopsi arasındaki farkları, otopsi kararı alma kriterlerini ve otopsi tekniklerini sayar; ölü muayenesi yapar ve otopsi raporu hazırlar.
  7. Adli otopsinin ve raporunun yazılmasının önemini savunur.
  8. Otopsi ve ölü muayenesinin yasal zeminler içerisinde yapıldığının ve adli olayları aydınlatmada kullanılan bir araç olduğunu savunur.

PSİKİYATRİ Stajı Öğrenim Hedefleri

 

  1. Psikiyatri Kliniğine her türlü yakınma ile başvuran hastalar için sistematik değerlendirme yapar, odaklanmış öykü alır, fizik muayene yapar, ayırıcı tanıyı listeleyebilir, gerekli tetkikleri ister ve yorumlar, acil tedavileri yapar, girişimleri uygular ve uygun yönlendirmeleri ve tedavi planını yapar.
  2. Psikiyatri Kliniğine başvuran hastalarda olgu formulasyonu yapar ve gerekli tedavi planını açıklar.
  3. Yatarak tedavi gören psikiyatri hastalarının takip ve tedavisini izler.
  4. Kanıta dayalı Psikiyatri uygulamalarının temel prensipleri açıklar.
  5. Psikiyatride saldırgan hastanın tanınması, tedavisi ve yönetimi ile ilgili temel prensipleri açıklar.
  6. Psikiyatri Kliniğine başvuran tüm hastalar için yasal sorumluklarını açıklar ve kayıtları tutar.
  7. Adli olgu olarak değerlendirilmesi gereken hastaları tanır, gerekli yasal işlemleri tanımlar.
  8. Psikiyatri Kliniğine başvuran tüm hastalar için toplum sağlığını etkileyen durumları tanımlar, hasta ve yakınlarına eğitim verir.
  9. Hekim-hekim ilişkileri konusunda iletişim becerileri kazanır.
  10. AMATEM kliniği uygulama esaslarını tanır ve Psikiyatri kliniğinde uyguladığı tüm bilgi, beceri ve tutumları AMATEM kliniğinde de uygular.

GÖĞÜS HASTALIKLARI Stajı Öğrenim Hedefleri

 

  1. Göğüs Hastalıkları polikliniğine başvuran hastalarda öykü alma ve fizik muayene yapar. Tanı ve tedavisi için gerekli temel tetkikleri ister.
  2. Göğüs Hastalıkları servisinde yatan hastaların takibini yapar, uygun bölümlere konsültasyon ister. Hastaların ilk yatışında veya gerekli hallerde çekilen EKG’nin temel patternlerini yorumlar.
  3. Genel durum ve vital bulguları değerlendirir.
  4. Temel solunum fonksiyon testi patternlerini yorumlar.
  5. Akciğer grafisini yorumlar. Bilgisayarlı toraks tomografisi raporuna göre hastayı uygun merkeze yönlendirir.
  6. Hastadan radial ve/veya femoral arteriyel kan gazı alır. Temel kan gazı patolojilerini yorumlar.
  7. Uygun hastalara oksijen tedavisi ve bronkodilatör tedavi uygular.
  8. Non-invaziv mekanik ventilasyon cihazını tanır, temel endikasyonlarını sayar.
  9. Fiberoptik bronkoskopi endikasyonlarını sayar.
  10. Torasentez endikasyonlarını sayar, plevral sıvılarda transuda ve eksuda ayrımı yapar.
  11. Acil servise başvuran ve Göğüs Hastalıkları ile ilgili yakınmaları olan hastaların aciliyetini ayırt eder, hastayı yönlendirir.
  12. Göğüs Hastalıkları servisinde ölüm kararı verilen hastaların yakınlarına ölüm haberinin verilmesi sırasında gözlemci olarak dikkat edilmesi gereken kuralları sentezler ve analiz eder.
  13. Göğüs Hastalıkları servisine yatan tüm hastalar için yasal sorumluklarını açıklar.

KARDİYOLOJİ Stajı Öğrenim Hedefleri

 

  1. Kardiyoloji polikliniğine başvuran hastalarda öykü alır ve fizik muayene yapar.
  2. Kardiyovasküler sistem ile ilgili anamnez ve muayene bulgularını yorumlar, anamnez ve muayene bulgularına dayanarak tanı ve tedaviye yönlendirecek laboratuvar testlerini planlar.
  3. Anamnez, fizik muayene bulguları ve laboratuvar sonuçları ile birlikte kardiyovasküler sistem hastalıklarının ayırıcı tanısını yapar, ön tanı/tanı koyar. 
  4. Kardiyovasküler sistem hastalıkları için kullanılacak tanı yöntemlerini (laboratuvar tetkikleri, görüntüleme yöntemleri, diğer invazif veya invazif olmayan işlemler) ve endikasyonlarını açıklar.
  5. Kardiyovasküler sistem hastalıklarının tanı ve izleminde kullanılan test sonuçlarını (EKG, TELE, Efor Testi, EKO raporu, tam kan, biyokimyasal testler) yorumlar.
  6. Kardiyovasküler sistem ile ilgili sık görülen hastalıkların tanısını koyar, birinci basamak düzeyinde tedavisini ve izlemini yapar, korunma önlemlerini uygular, tedavi ve izlem planı hakkında hasta ve hasta yakınlarını bilgilendirir ve uygun şekilde sevk eder.
  7. Kardiyovasküler sistemle ilgili acil sorunları tanır, ilk müdahaleyi yapar ve uygun şekilde sevk eder.
  8. Kardiyovasküler hastalıklar için risk faktörlerini bireysel bazda değerlendirir ve uygun danışmanlık sağlar.
  9. Toplumda kardiyovasküler hastalıkların sıklığının azaltılmasına yönelik önlemleri uygular.
  10. Temel tanısal ve girişimsel işlemleri (EKG çekme, kan alma, intramüsküler ve intravenöz enjeksiyon, sonda takma, parmak ucu şeker ölçme, enjeksiyon yapma vb.) uygular.
  11. Hastaların tıbbi kayıtlarını yazılı ve elektronik olarak uygun şekilde tutar ve epikriz düzenler.
  12. Hasta ve yakınlarının bilgilendirilmesi ve onamlarının alınması hakkındaki yasal sorumlulukları açıklar.
  13. Konsültasyon isteme koşullarını ve yöntemlerini sayar.
  14. Kardiyoloji servisinde ölüm kararı verilen hastaların yakınlarına ölüm haberinin verilmesi sırasında gözlemci olarak dikkat edilmesi gereken kuralları sentezler ve analiz eder.
  15. Hasta, hasta yakınları, meslektaşları ve diğer sağlık personeli ile etkili iletişim kurar.
  16. Meslektaşları ve diğer sağlık personeli ile etkili ekip çalışması yapar.
  17. Bireysel ve mesleki olarak yaşam boyu öğrenme sürecini uygular.
  18. Hasta yönetiminde etik ilkeler doğrultusunda davranır ve kanıta dayalı yaklaşımları benimser.